استانداردهای نصب پکیج

استاندارد های نصب پکیج؛

در هر خانه ای حداقل یک پکیج احتیاج است؛ تقریبا این احتمال صفر است که خانه ای را پیدا کنید که در آن پکیج نصب نشده باشد. پکیج نوعی سیستم گرمایشی است که به طور همزمان و در آن واحد می تواند گرمایش مورد نیاز خانه و همچنین آب گرم برای یک مجتمع مسکونی، خانه و ویلا و… را تامین کند. در این مقاله استانداردهای ضروری در نصب پکیج و سایر مطالب مرتبط را بررسی خواهیم کرد.

پکیج را می توان به نوعی جایگزین موتورخانه دانست که تبدیل به یک وسیله گرمایشی رایج در سرتا سر دنیا شده است. البته در برخی نقاط کشور از بخاری های نفتی و… به منظور تامین گرمای محیط منزل و آب گرم مورد نیاز استفاده می شود؛ اما با گسترش هر روزه شبکه های گازرسانی دیگر کم تر شاهد آن خواهیم بود که در خانه های از سایر وسایل گرمایشی مانند بخاری های نفتی استفاده شود.

البته استانداردهای نصب پکیج را نیز نباید از یاد برد ؛ با وجود آن که پکیج می تواند وسیله ای ایمن تر نسبت به سیر وسایل گرمایشی مانند بخاری نفتی و یا آبگرمکن باشد، اما در نصب پکیج نیز استانداردهای ضروری وجود دارد که لازم است رعایت شود؛ در ادامه مقاله به بررسی این استانداردها خواهیم پرداخت.

مزایای استفاده از پکیج

در ابتدا و قبل از بررسی استانداردهای نصب پکیج لازم است که مزایای استفاده از پکیج را نیز مورد بررسی قرار دهیم. از جمله مزایای استفاده از پکیج و دلیل رایج شدن استفاده از آن در بسیاری از مجتمع های اداری و مسکونی می توان به این موراد اشاره کرد که عبارتند از :

  • پکیج ها نسبت به سایر وسایل گرمایشی فضای کم تری را اشغال می کنند.
  • پکیج ها ایمنی بالاتری نسبت به بقیه وسایل گرمایشی دارند و احتمال کم تری وجود دارد در خانه و یا مجتمع اداری مسکونی که با رعایت استانداردهای نصب پکیج در آن جا از پکیج استفاده شده، شاهد حوادث ناگواری باشیم؛ زیرا پکیج ها دارای سنسور تشخیص دود و سنسور تامین آب گرم هستند.
  • پکیج ها این قابلیت را دارند که دمای آن را به میزان دلخواه خودتان و بسته به شرایط جوی و محیطی تنظیم نمایید.
  • به هیچ وجه سروصدا و آلودگی صوتی ندارند و آرام و بی سر و صدا کار خود را انجام می دهند.
  • همچنین امکان نصب جداگانه پکیج به صورت مستقل در هر واحد مسکونی وجود دارد و با رعایت استانداردهای نصب پکیج، وسیله ای بسیار مناسب جهت تامین گرمایش مورد نیاز آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی می باشد.
  • همچنین امکان تعمیر پکیج ها در داخل منزل نیز وجود دارد.
  • نصب و راه اندازی سریع و بسیار آسانی دارند و با رعایت استانداردهای نصب پکیج به راحتی می توان پکیج را نصب کرد.
  • از همه مهم تر می توان به بهینه بودن مصرف سوخت در پکیج ها و مقرون به صرفه تر بودن آن اشاره کرد که موجب کاهش هزینه گاز مصرفی خواهد شد.

معایب پکیج

همان گونه که استفاده از هر وسیله و یا تجهیزاتی می تواند مزایا و نقاط مثبت منحصر به فرد خود را داشته باشد، علاوه بر این مزایا، معایبی هم در کنار خود دارد که در مورد نقاط منفی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درست است که در قسمت مزایای استفاده از پکیج گفتیم که فضای کم تری را نسبت به سایر وسایل گرمایشی اشغال می کند، اما با این حال، قسمتی از درون از فضای مسکونی شما را اشغال می شود.
  • عمر کوتاه تری نسبت به موتورخانه ها داشته و احتیاج بیشتری به تعمیرات دارند؛ زیرا سریع تر خراب می شوند.
  • برای متراژهای بالاتر از 300 متر کاربردی ندارد.

 سوخت مورد استفاده در پکیج

پکیج هم مانند سایر سیستم های گرمایشی برای تامین گرمای مورد نیاز جهت گرم کردن آب و یا محیطی که در آن حضور دارید باید از  یکسری منابع سوختی جهت تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده کند.

سوخت مورد استفاده در پکیج های مدرن، گاز وبرق است و علی رغم آن که از دو نوع سوخت برای تامین گرمایش مورد نیاز استفاده می کند، اما در مقایسه با سایر انواع سیستم های گرمایشی مثل بخای، کولرهای گازی ، داکت اسپلیت ها و … کم مصرف تر است.

به این دلیل می گوییم که پکیج کم مصرف تر است که با استفاده از سوخت های مورد نیاز برای تامین گرمایش، هم می تواند آب گرم مصرفی منازل مسکونی، مجتمع های اداری تجاری و… را تامین نماید و هم آب گرم مورد نیاز برای شوفاژ و رادیاتور جهت گرم کردن محیط .

انواع پکیج

در ابتدا و قبل از بررسی استانداردهای نصب پکیج لازم است که انواع پکیج های موجود در بازار را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید بهترین انتخاب را در هنگام خرید داشته باشید و نیازهای خود را پس از رعایت استانداردهای نصب پکیج با آن برطرف نمایید.

انواع پکیج را می توان بر اساس نحوه قرارگیری آن ها در محیط و نوع سوخت مصرفی مورد استفاده تقسیم بندی کرد؛ اما با توجه به آن که به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند، باز هم باید استانداردهای نصب پکیج را در هنگام راه اندازی پکیج به منظور استفاده از آن ها باید مورد توجه قرار داد.

انواع پکیج عبارتند از :

پکیج زمینی

همان طور که از نام این پکیج ها نیز مشخص است، این پکیج ها در هنگام نصب بر روی زمین قرار می گیرند. پکیج زمینی یک مخزن دارد که همیشه در داخل این مخزن آب گرم وجود دارد و به محض خارج شدن آب گرم از مخزن، مجددا داخل مخزن برای استفاده های بعدی پر از آب گرم خواهد شد.

بهترین محل نصب و راه اندازی پکیج های زمینی از نظر رعایت استانداردهای نصب پکیج در مکان های مسقف مثل راه پله، انبار، آشپزخانه و پارکینگ مسقف است تا از تابش نور خورشید و تغییرات جوی  وزش باد دور باشد و یا در فصل زمستان دچار یخ زدگی نشود، در صورت بروز مشکل سریعا مطلع شویم و به یک تکنسین مجرب جهت تعمیر پکیج مراجعه کنیم.

همچنین این که پکیج های زمینی در مکان های مسقف نصب می شوند یک مزیت دیگر هم دارند و آن این است که دسترسی به انشعاب آب، برق و گاز فراهم است و در مورد یکی دیگر از مهم ترین مزایای پکیج های زمینی می توان به این نکته اشاره کرد که پس از رعایت استانداردهای نصب و راه اندازی پکیج زمینی، این نوع پکیج ها قادر هستند که گرمایش محیط های بسیار بزرگ را تامین نمایند.

پکیج دیواری

ظاهری شبیه به آبگرمکن دارد و همان طور که از نام آن نیز مشخص است، بر روی دیوار نصب می شوند و به همین دلیل، فضای کم تری را اشغال می کنند؛ اما نمی توان گفت به علت آن که این پکیج ها دیواری هستند و برخلاف پکیج های زمینی فضای کم تری را مورد اشغال قرار می دهند و یا در مسیر افراد قرار ندارد، ایمنی بالایی دارد و به صرف این موضوع، استانداردهای نصب پکیج را در هنگام راه اندازی این نوع پکیج ها رعایت نکرد.

همچنین با توجه به نوع و موقعیت ساختمان، بهترین مکان برای نصب پکیج های دیواری در بالکن و یا آشپزخانه ها است. این پکیج ها در ظرفیت های 22000 تا 36000 کیلوکالری در ساعت تولید می شوند و بسته به میزان مصرف خود می توانید در هنگام خرید پکیج دیواری، یکی از پکیج ها را انتخاب نمایید.

پکیج های دیواری در دو نوع فن دار و بدون فن نیز در بازار موجود است و در ساختار انواع پکیج های دیواری، دو حالت تابستانه و زمستانه در نظر گرفته می شود که حالت تابستانه آن تنها آب گرم بهداشتی را در دسترس مصرف کنندگان قرار می دهد.

انواع پکیج های دیواری و زمینی از نظر نوع سوخت مصرفی

همچنین انواع پکیج های دیواری و زمینی را از نظر نوع سوخت مورد مصرف می توان به دسته های زیر تقسیم بندی کرد که عبارتند از:

  • پکیج برقی
  • پکیج گازسوز
  • پکیج دو گانه سوز
  • پکیج گازوئیل سوز

انواع پکیج های دیواری و زمینی از نظر نوع مبدل به کار رفته

همچنین از نظر نوع مبدلی که در هر یک از انواع پکیج های دیواری و زمینی به کار رفته است، می توان انواع پکیج های دیواری و زمینی موجود در بازار را به دسته های زیر  تقسیم بندی کرد که عبارتند از :

  • پکیج تک مبدل که که به یک مبدل به اصطلاح دو منظوره مجهز است.
  • پکیج دو مبدل که که به یک مبدل اصلی و مبدل صفحه ای مجهز است که مبدل اصلی جهت تامین آب گرم مصرفی و  مبدل صفحه ای جهت آب داغ سیستم گرمایش کاربرد دارند.
  • پکیج دو مبدل گرمایشی که به یک مبدل اصلی برای تامین آب گرم مصرفی و یک مبدل صفحه ای جهت تامین آب داغ سیستم گرمایشی و تامین آب گرم استخر مجهز است.
  • پکیج سه مبدل

باز هم توصیه اکید بر این است که در نصب و راه اندازی هر یک از این پکیج ها استانداردهای نصب پکیج حتما رعایت شوند تا ایمنی و کارایی بیشتری داشته باشند.

استانداردهای نصب پکیج؛ اصول نصب پکیج های زمینی

همان طور که در قسمت انواع پکیج ها گفتیم، بهترین مکان برای نصب پکیج های زمینی به منظور رعایت استانداردهای نصب پکیج، مکان های مسقف است تا هم در معرض تغییرات جوی نباشد و هم به انشعاب آب، برق و گاز دسترسی داشته باشد. اما پس از تعیین مکان مناسب برای نصب که یکی از نکات مهم پیش از نصب است، لازم است که یکسری اصول را در هنگام نصب انواع پکیج برای رعایت استانداردهای نصب پکیج رعایت کرد که عبارتند از :

  • پیش از نصب شیر و شلنگ پکیج های زمینی، بررسی کنیم و مطمئن شویم که شیر و شلنگ های پکیج دچار خرابی و یا نشتی نشده باشند.
  • بدنه دودکش نیز لازم است مورد بررسی قرار گیرد تا احیانا دچار گرفتگی و یا سوراخ شدگی نباشد.
  • بدنه و قطعات داخلی پکیج زمینی را از نظر ورودی آب و گاز بررسی کنید.
  • پکیج زمینی را در مکانی قرار دهید تا سر و صدای آن شما را اذیت نکند.
  • از دودکش های دو جداره برای نصب پکیج های زمینی باید استفاده کرد؛ زیرا مجرای دودکش های دوجداره دارای دو قسمت است که یک قسمت آن وظیفه خارج کردن دود ناشی از سوختن ماده سوختی را بر عهده دارد و قسمت دیگر آن وظیفه دارد تا هوای تازه را از به بیرون داخل محل احتراق وارد کند که در نتیجه فرآیند ورود و خروج سوخت و رعایت استانداردهای نصب پکیج به خوبی انجام خواهد گرفت.
  • همچنین باید خروجی دودکش را از نظر مسدود بودن مجرا مورد بررسی قرار داد تا بعدها ساکنان استفاده کننده از پکیج دچار مشکلات ایمنی پس از راه اندازی و استفاده از پکیج نشوند.
  • با توجه به نوع سوخت مورد استفاده برای انواع پکیج های زمینی،لازم است که انشعاب گاز  مورد نظر آماده شده و سپس از نظر رعایت استانداردهای ایمنی لازم در هنگام نصب پکیج مورد بررسی قرار گیرند تا در هنگام نصب مشکلی پیش نیاید.
  • سپس پس از راه اندازی اولیه با توجه به دفترچه راهنمای پکیج زمینی برای راه اندازی کامل پکیج و تنظیم فشار پکیج زمینی اقدام کنید.
  • در حین مراحل تکمیلی نصب پکیج توجه داشته باشید که لوله ها و اتصالات نشتی نداشته باشند.
  • همچنین محل اتصال ورودی گاز و آب به انشعابات را به طریقه بسیار ایمن و جهت رعایت استانداردهای نصب پکیج محکم سازی کنید.

 استانداردهای نصب پکیج؛ اصول نصب پکیج های دیواری

  • پس از تعیین مکان مناسب برای نصب پکیج های دیواری به منظور رعایت استانداردهای نصب پکیج، اولین اقدام برای نصب پکیج های دیواری، نصب شابلون و با پایه نگه دارنده ای برای دستگاه است که باید با استفاده از پیچ های استاندارد بر روی دیوار نصب شوند. همچنین در هنگام نصب شابلون قبل از نصب پکیج دیواری، تراز بودن پایه ها نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.
  • در  هنگام نصب پکیج های دیواری همچنین دقت داشته باشید که این دستگاه ها نباید در مجاورت رطوبت، مواد اشتعال زا و یا وسایل گاز سوز نصب گردند.
  • موقع نصب دستگاه و به منظور رعایت استانداردهای نصب پکیج، دستگاه باید با ارتفاع 120 سانتی متر فاصله از کف و 10 سانتی متر از کابینت ها نصب شود.
  • قبل از آبگیری پکیج و اتصال لوله آب باید از محکم بودن دستگاه بر روی دیوار اطمینان حاصل نمایید؛ زیرا عدم رعایت این نکته ایمنی و عدم توجه به یکی از استانداردهای نصب پکیج که همان حصول اطمینان از محکم بودن پکیج در مکان نصب است، می تواند منجر به سقوط و وازگونی پکیج شود.
  • در هنگام نصب لوله های گاز نیز باید دقت نمایید شلنگ گاز استاندارد بوده و دارای قطر مناسب باشد و برای جلوگیری از نشتی لوله های گاز نیز باید از بست های فلزی محکم استفاده شود.
  • در هنگام نصب دودکش های پکیج دیواری نباید از لوله های آکاردئونی استفاده کرد؛ زیرا استفاده از این لوله ها در هنگام نصب پکیج می توانند احتمال بروز حادثه را افزایش دهند و لوله های دودکش نباید بیش از اندازه طولانی باشند.
  • همچنین به منظور حفاظت از دستگاه باید از کلید محافظ برق استفاده شود.
  • لازم به ذکر است که در هنگام استفاده از پکیج و پس از طی مراحل نصب و راه اندازی دستگاه، درجه مناسب برای سیستم گرمایش پکیج های دیواری، 80 و میزان درجه مطلوب برای دستگاه نیز 60 درجه است.

نکات مهم در هنگام خرید پکیج / استانداردهای نصب پکیج

همچین قبل از خرید انواع پکیج های دیواری و زمینی لازم است که یکسری نکات مهم را به منظور انجام یک خرید خوب برای رفع نیازهای اساسی تان رعایت کنید که این نکات عبارتند از :

  • قبل از خرید انواع پکیج حتما متراژ خانه خود را مدنظر داشته باشید و اگر متراژ خانه شما کوچک است، به هیچ وجه پکیج های زمینی را که نسبت به پکیج های دیواری فضای بیشتری را اشغال می کنند، برای خرید انتخاب نکنید.
  • همچنین لازم است که این نکته را هم مدنظر داشته باشید که باید با توجه به آب و هوای منطقه ای که در آن جا سکونت دارید، نوع مناسب پکیج را برای خریداری انتخاب کنید.
  • لازم است که میزان مصرف آب گرم خود را نیز مورد توجه قرار دهید و اگر در خانواده پر جمعیتی زندگی می کنید می توانید پکیج های زمینی را برای خرید انتخاب کنید که همیشه آب گرم در مخزن آن وجود دارد.

نکته مهم بعد از خرید پکیج

بعد از خرید انواع پکیج مورد نیاز خود با توجه به نوع مصرف، حتما کار نصب و راه اندازی پکیج ها را به جهت رعایت استانداردهای نصب پکیج به یک فرد تکنسین و مجرب بسپارید؛ زیرا در صورتی که خودتان بخواهید بدون داشتن هیچ گونه تجربه و تخصص اقدام به نصب و راه اندازی پکیج کنید، ممکن است به خاطر عدم رعایت یکسری اصول تخصصی دچار مشکلات ایمنی شوید.

سخن آخر

در این مقاله با کارکرد انواع پکیج ها، نکات مهم در هنگام خرید پکیج، رعایت استانداردهای لازم برای نصب پکیج و… آشنا شدید.