شارژ گاز کولر گازی

تفاوت شارژ گاز در کولر گازی معمولی و اینورتر : یکی از اقداماتی که باید در مورد کولر گازی در تمام فصول سال به آن توجه شود، شارژ گاز کولر گازی می باشد. شارژ گاز معمولا هنگام تعمیر و سرویس کولر گازی های معمولی و اینورتر توسط تکنسین ها انجام می شود. در این مقاله ضمن آشنایی با نوع گاز مصرفی در کولر گازی های معمولی و اینورتر، تجهیزات مورد استفاده برای شارژ گاز را معرفی نموده و در آخر با انواع روش های شارژ گاز در کولر گازی معمولی و اینورتر و تفاوت آن ها آشنا می شویم.
نوع گاز مصرفی در کولر گازی معمولی و اینورتر
کولر گازی معمولی و اینورتر از نظر ساختار و عملکرد مشابه بوده و در نوع گاز مصرفی برای شارژ کولر گازی متفاوت هستند.

در چهار دهه گذشته از گاز R22 که با نام آیوپاک کلرو دی فلورو متان معروف است در کولر های گازی معمولی استفاده می شود. فرمول شیمیایی آن CHCLF2 می‌باشد و در صنعت با نام فرئون شناخته می شود. گاز R22 دارای آلایندگی بیشتری بوده و نقطه جوش آن -40.8 درجه آن باعث شده سرمای کمتری ارائه کند و هم چنین به دلیل عدم سازگاری با محیط زیست، استفاده از این گاز باعث آسیب رسیدن به لایه اوزون میشود.
تولید سیستم هایی که با گاز R22 کار می کنند، از سال 2012 ممنوع شده و تولید این سیستم ها به علت ارزان تر بودن هم چنان در کشور های جهان سوم ادامه دارد.

گاز به کار برده شده در کولر های گازی اینورتر از نوع R410 بوده که از ترکیب دو گاز R-125 و R32 به‌ صورت ۵۰ /۵۰ تشکیل‌شده است. گاز R410 در بازار به نام پرئون شناخته شده و نسبت به گاز R22 محیط را سریع تر خنک کرده و باعث صرفه جویی در برق می شود. این گاز ها کاملا با محیط زیست سازگار هستند و باعث لطمه به محیط زیست و لایه اوزون نمی شود. نقطه جوش گاز R410، -51.4 درجه بوده که به دلیل قابلیت سرما سازی بالا، امروزه در بسیاری از کولر های گازی مورد استفاده قرار می گیرد.
نحوه کارکرد کولر گازی معمولی
کولر گازی های معمولی به صورت یکسره کار می کنند به طوری که سرعت و قدرت کمپرسور در حال فعالیت ثابت می ماند. هنگامی که دمای محیط به مقدار استاندارد رسید و خنک شد، ترموستات فرمان خاموش شدن کمپرسور را صادر می کند، اما فن هم چنان روشن باقی می ماند.

در ادامه، وقتی که دمای محیط بالا رود کمپرسور از ترموستات فرمانی مبنی بر شروع فعالیت گرفته و شروع به کار می کند.
نحوه کارکرد کولر گازی اینورتر
کولر گازی های اینورتر مشابه کولر گازی معمولی کار می کند با این تفاوت که به دلیل استفاده از فناوری های پیشرفته تر نسبت به کولر گازی معمولی، پایین آوردن دمای محیط و سرمایش آن سریع تر انجام می شود.
کپسول های اینورتر در دو نوع ac و dc تولید شده که وظیفه آن ها تبدیل فرکانس ولتاژ برق شهری به جریان مستقیم می باشد و در ادامه با انجام تغییراتی، دوباره به جریان متناوب تبدیل می شود.
تجهیزات شارژ گاز کولر گازی معمولی و اینورتر
به منظور شارژ گاز در کولر گازی های معمولی و اینورتر در جهت بهبود عمل تهویه هوای محیط به تجهیزاتی نیاز داریم که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد:

گیج فشار
پمپ وکیوم
مانومتر
تجهیزات جوشکاری
انبر کور کن
گیج فشار
گیج فشار یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات برای اندازه گیری فشار گاز ها و مایعات بوده که در صنایع مختلف از جمله شارژ گاز در کولر های گازی مورد استفاده قرار می گیرد. گیج منیفولد یکی از انواع پرکاربرد گیج فشار بوده که می توان بدون انجام عملیات باز و بسته کردن لوله ها، سرویس و تعمیر کولر گازی را انجام داد. این دستگاه همراه با شیلنگ های مخصوص انتقال گاز از سیلندر به دستگاه کاربرد دارد.
پمپ وکیوم
پمپ وکیوم یکی از لوازم مورد نیاز در شارژ گاز کولر گازی بوده که وظیفه ایجاد خلا را بر عهده دارد. این قطعه با خارج کردن هوا و یا رطوبت موجود درون سیکل قادر به رساندن خلا نزدیک به خلا مطلق و در حدود 29 اینچ جیوه می باشد.
مانومتر
مانومتر شارژ گاز از ضربه گیر های پلاستیکی برای جلوگیری از ضربه ساخته شده و هدف آن ها، ایجاد فشار، وکیوم و رطوبت گیری می باشد. مانومتر ها می توانند با گاز های R22 و R410 کار کنند و بسته به نوع کولر گازی می توان از نمونه های مختلف آن بهره برد.
تجهیزات جوشکاری
از تجهیزات جوشکاری که شامل کپسول های اکسیژن، استیلن یا بوتان همراه با رگولاتور، مشعل جوشکاری، سیم جوش . در جنس های مختلف، سمباده خشک و جوش مخصوص هر سیم جوش می باشند در مراحل شارژ گاز کولر گازی معمولی و اینورتر استفاده می شود.
انبر کور کن
یکی از لوازم مورد نیاز برای شارژ گاز کولر گازی معمولی و اینورتر انبر کور کن بوده که در پایان کار از مسدود شدن کامل لوله شارژ اطمینان حاصل می کند. انبر کور کن در ظاهری مشابه انبر قفلی ساخته می شود و قابلیت کور کردن لوله هایی با قطر مختلف را دارا می باشد. توصیه می شود پس از کور کردن لوله به منظور جلوگیری از شکستن لوله، آن را جوشکاری کنید.
میزان گاز مورد نیاز برای شارژ کولر گازی معمولی و اینورتر
میزان شارژ گاز در کولر های گازی را با واحد لیتر می سنجند و بدیهی است که هرچه کولر گازی بزرگ تر باشد، میزان شارژ گاز و در نتیجه هزینه آن بیشتر خواهد بود.

بهترین راه محاسبه میزان شارژ گاز کولر گازی معمولی و اینورتر توجه به پلاک فنی کولر گازی می باشد. پلاک فنی بر روی بدنه کندانسور نصب شده و مقدار شارژ گاز مناسب کولر گازی را بر حسب گرم نمایش داده است. با در نظر گرفتن شرایط استاندارد و متراژ لوله می توان به صورت تقریبی برای هر 12000 btu مقدار 750 گرم گاز را در نظر گرفت.
روش های شارژ گاز در کولر گازی
امروزه روش های مختلفی برای شارژ گاز کولر گازی ارائه شده است که باید توسط تکنسین های متخصص انجام شود. در ادامه با روش های شارژ گاز در کولر گازی آشنا خواهیم شد:

شارژ گاز وزنی با ترازو
شارژ گاز آمپری
شارژ گاز با گیج مانوفیلد و جدول دمایی
شارژ گاز وزنی با ترازو
در روش شارژ گاز وزنی با ترازو همان طور که از نامش پیداست به یک ترازو برای اندازه گیری وزن گاز نیاز دارید. ابتدا میزان گاز مورد نیاز را اندازه گرفته و سپس در مرحله بعد لازم است شارژ گاز کولر گازی به طور کامل تخلیه شود و در صورت وجود نشتی، آن ها را از بین ببرید. در مرحله آخر، کپسول گاز را به کولر گازی متصل نموده و شارژ گاز کولر گازی معمولی و اینورتر را انجام دهید.
شارژ گاز آمپری
در روش گاز آمپری، میزان شارژ گاز کولر گازی با اتصال آمپر متر بر حسب مقدار آمپر، محاسبه می شود. بر روی پلاک نصب شده روی کولر گازی های معمولی و اینورتر، مقدار آمپر مصرفی دستگاه ذکر شده و تکنسین ها با اندازه گیری میزان آمپر مصرفی به کمک آمپر متر و وصل کردن به کمپرسور، میزان گاز موجود را پس از روشن کردن کولر تعیین کرده و یادداشت می کنند. اگر این مقدار یادداشت شده از روی آمپر متر از عدد استاندارد روی پلاک کمتر باشد، کولر گازی به شارژ گاز نیاز دارد.

اما در صورتی که این عدد بزرگتر باشد، میزان گاز اضافی در دستگاه وجود دارد. این روش به دلیل فرکانسی بودن موتور کولر های گازی اینورتر و متغیر بودن آمپر، برای کولر گازی اینورتر مناسب نبوده و مورد استفاده قرار نمی گیرد.
شارژ گاز با گیج مانوفیلد و جدول دمایی
در روش شارژ گاز کولر گازی به وسیله گیج مانوفیلد و جدول زمانی، لازم است در ابتدا دمای هوای اطراف پنل داخلی و پنل خارجی توسط تکنسین اندازه گیری شده و میزان فشار گاز کولر گازی در این دو دما با استفاده از جدول تهیه شده توسط تولید کنندگان کولر گازی، تعیین شود. این روش دقیق نبوده و قابل اعتماد نمی باشد.
نحوه شارژ گاز در کولر گازی معمولی
به منظور شارژ گاز در کولر گازی معمولی، در مرحله اول شیر سیلندر گاز R22 را باز کنید. در ادامه شیر آبی رنگ مانیفولد را برای چند لحظه باز کرده و دوباره ببندید. پس از روشن کردن کولر گازی به این نکته دقت کنید که اگر در تابستان، عملیات شارژ گاز را انجام می دهید، آن را روی حالت سرد بگذارید. حال اگر در طول فصل زمستان اقدام به شارژ گاز کولر گازی کرده اید، دستگاه در حالت گرم تنظیم نمایید.

عملیات شارژ گاز در کولر گازی معمولی به صورت یک جا انجام نمی شود و توجه کنید که پس از روشن شدن کمپرسور، هر 30 ثانیه یک بار شیر را باز و سپس ببندید تا شارژ گاز در کولر گازی معمولی به طور کامل انجام شود. شارژ گاز با این روش از صدمه دیدن کمپرسور جلوگیری کرده و هنگامی که نمایشگر عدد 60 psi را نمایش می دهد را متوجه خواهید شد.

نحوه شارژ گاز در کولر گازی اینورتر
قبل از شروع به شارژ گاز کولر گازی باید تمام گاز موجود را خارج نموده و سیستم را وکیوم کنید. توجه کنید که اگر از نوع پیشرفته تر گاز R410 معروف به گاز R410a استفاده می کنید، آن را به صورت مایع شارژ کرده و هنگام انجام عملیات شارژ گاز در کولر گازی اینورتر، به منظور وارد شدن گاز به طور کامل باید کپسول را به صورت برعکس قرار دهید.

توصیه می گردد از روش شارژ گاز وزنی با ترازو که در بخش قبل توضیح داده شد، برای شارژ گاز کولر گازی اینورتر استفاه نمایید.