دودکش دو جداره چیست

برای آنکه با کاربرد دودکش دوجداره یا تک‌جداره آشنا شوید، بهتر است اول در خصوص نحوۀ کارکرد پکیج‌ها و خروجی دود آن‌ها بدانید. ما در این مقاله از سایت فروشگاهی اصفهان تهویه به این موضوع می‌پردازیم که دودکش چیست و چگونه عمل می‌کند.

پکیج های دیواری برای گرم کردن خانه از گاز استفاده می‌کنند و دود حاصل از گاز طبیعتاً باید از طریق یک دستگاهی به بیرون ساختمان هدایت شود؛ این دستگاه همان دودکش است که قصد داریم در این صفحه مفصل دربارۀ آن صحبت کنیم. شما می‌توانید برای خرید دودکش باکیفیت به بخش لوازم جانبی سایت ما مراجعه کرده و بهترین خرید اینترنتی خود را ثبت نمایید.

دودکش چیست و چه انواعی دارد؟
قبل از آنکه شما با کاربرد دودکش دوجداره آشنا شوید بهتر است بدانید دودکش چیست؟ دودکش وسیله‌ای است که دود حاصل از گاز مصرفی پکیج‌ها را به بیرون از ساختمان هدایت می‌کند. این فناوری دارای دو نوع تک جداره و دو جداره است. تمام دودکش‌هایی که تا به حال روی آبگرمکن‌ها و بخاری‌ها دیده‌اید از نوع دودکش تک جداره است. دودکش‌های دوجداره کاملاً متفاوت با دودکش‌های تک جداره عمل می‌کنند.
دودکش‌های دوجداره علاوه بر به انجام رساندن انتقال هوا از بیرون ساختمان به داخل، وظیفۀ خارج کردن دود حاصل از گاز مصرفی پکیج را نیز برعهده دارند.
یعنی دودکش‌های (Chimney) دوجداره علاوه بر مسیری برای خروج دود به بیرون، مسیری برای ورود هوا به داخل پکیج هم دارند. یکی از مزیت‌های استفاده از دودکش‌های دوجداره این است که از اکسیژن موجود در خانه استفاده نمی‌کند و همیشه هوای تازه را وارد منزل شما می‌کند.

دودکش دو جداره چیست
نکات مهم و کاربردی هنگام نصب دودکش دوجداره
پکیج‌های دیواری فن دار یک دودکش مخصوص دوجداره دارند که قطر جدارۀ داخلی آن 6 سانتی‌متر و جدارۀ خارجی آن 10 سانتی‌متر است؛ حال باید بدانید در هنگام نصب این دودکش چه نکاتی را باید رعایت کنید:
هرگز نباید دودکش مخصوص پکیج‌های فن دار خارج از استاندارد شرکت نصب شود و شما باید هنگام نصب دودکش‌ها به استاندارد آن‌ها دقت نمایید.
لوله‌های دودکش پکیج دیواری فن دار حتما باید در محیط آزاد (محیط بیرون از خانه) نصب شود تا هم دودهای ایجاد شده در دستگاه را به محیط بیرون هدایت کند و هم هوای مورد نیاز دستگاه را از بیرون تأمین نماید.
نهایت طول لوله‌های دودکش باید 4 متر افقی باشد که به‌ازای استفاده از هر زانو، یک متر از طول 4 متر لوله کم می‌شود.

قوانین استاندارد های دودکش برای پکیج (شوفاژ ) دیواری :

دستگاه پکیج شوفاژ دیواری یکی از مصرف‌کنندگان عمده مواد سوختی در یک واحد مسکونی است. روشن بودن دستگاه در تمام مدت طول روز موجب شده است تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در رعایت دستورالعمل ایمنی معینی باشند تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود. عملکرد صحیح پکیج در فضای یک واحد مسکونی نیازمند تأمین هوای تازه و شرایط استاندارد جهت خروج محصولات اشتعال هست.
دستگاه پکیج شوفاژ دیواری یکی از مصرف‌کنندگان عمده مواد سوختی در یک واحد مسکونی است . روشن بودن دستگاه در تمام مدت طول روز موجب گردیده است تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ملزم به رعایت دستورالعمل ایمنی معینی باشند این قوانین و مقررات در سال 1352 برای اولین بار توسط دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان ایران آماده‌سازی شد.

ابتدا مقررات کلی ساختمان تنظیم و توسط دفتر ترویج نظام معماری به نهادهای ذی‌ربط اعلام شد.
به دنبال ادامه پژوهش‌های صورت گرفته در ایران، در سال 1362 دفتر شهرسازی و معماری، واحد شهرسازی و برنامه‌ریزی که در آن زمان دفتر ترویج نظام معماری از زیرمجموعه‌های آن گردیده بود؛ استانداردهای ملی درزمینهٔ ساختمان در ایران را برای نخستین بار به‌صورت رسمی اعلام کرند. در سال 1374 نیز کمیته‌های مختلف، گفت‌وگوهای گوناگون در ساختمان را به‌صورت قوانین جداگانه در هشت بحث مختلف تقسیم‌بندی کردند.
در پایان، پس از تغییرات گسترده در مباحث فوق، در سال 1392 گفت‌وگوی هفدهم که به دستورالعمل‌های لازم درزمینهٔ تأسیسات مرتبط به مصرف انرژی می‌پرداخت؛ به دستورالعمل اجرائی حال حاضر تبدیل شد. در این مطلب به ارائه خلاصه‌ای از قسمت‌های مرتبط با نصب پکیج‌های شوفاژ دیواری گفت‌وگوی هفدهم خواهیم پرداخت.
پکیج باید در فضای بسته نصب شود.
محل نصب پکیج باید بیشتر از 60 مترمربع مساحت و سقفی با ارتفاع حداقل 3 متر داشته باشد.
محل نصب پکیج نباید درزبند کامل باشد. داشتن پنجره دوجداره و استفاده از درب ضد سرقت به معنی درزبندی کامل است
قطر دودکش دستگاه حداقل 15 سانتی‌متر باشد.
ارتفاع دودکش دستگاه حداقل 3.5 متر باشد

آموزش نصب دودکش پکیج فن دار
طراحی انواع پکیج دیواری فن دار به‌گونه‌ای است که به دودکش نیاز ندارد. این پکیج‌ها هوای لازم برای سوختن را از محیط آزاد می‌گیرند. به همین دلیل در نصب دودکش پکیج فن‌دار دیواری و سایر برندها، از دودکش مخصوص دوجداره استفاده می‌کنند. این دودکش باید حتماً در فضای آزاد باشد و نباید به داخل دودکش ساختمان متصل شود. در حالت کلی پر شر سوئیچ هوا که تحت کنترل کامل برد پکیج بوده وضعیت خروج بدون نقص اشتعال از این وسیله را موردبررسی قرارمی‌گیرد. ازاین‌رو بخشی از عملکرد دودکش پکیج به صحت اجرای وظایف این قطعه وابسته است.
قطر جداره داخلی این دودکش پکیج 6 سانتی‌متر است. دودکش پکیج فن دار دود دستگاه را از طرق لوله داخلی به محیط بیرون بازمی‌گرداند. قطر جداره خارجی دودکش پکیج فن دار نیز 10 سانتی‌متر است. وظیفه این لوله تأمین هوای تازه برای اشتعال است. فراموش نکنید که هنگام دودکش پکیج فن‌ دار هرگز نباید جداره بیرونی دودکش را جدا کنید.
اگر فاصله پنجره یا دیوار خارجی تا پکیج از لوله دودکش دوجداره داخل کارتن بزرگ‌تر است و یا باید از زانو استفاده کرد، حتماً در نصب دودکش پکیج از لوله رابط مخصوص دوجداره یا زانو استفاده کنید. حداکثر طول دودکش پکیج فن دار 4 متر افقی است؛ بنابراین باید به ازای هر زانو، 1 متر از 4 متر لوله دودکش کم کنید.
چون قدرت فن پکیج برای 4 متر طراحی‌شده، اگر طول دودکش کمتر باشد، هوای ورودی بیشتر از نیاز محفظه احتراق بوده و پکیج سریع روشن نمی‌شود. برای رفع این مشکل باید از حلقه‌های فلزی درون کارتن استفاده کرد. این دو حلقه برای کاهش هوای ورودی کاربرد دارند: حلقه 80 میلی‌متری برای لوله‌های کمتر از 1 متر و حلقه 75 میلی‌متری برای لوله‌های 1 تا 1.5 متر استفاده می‌شود.
همچنین، استفاده از کلاهک دودکش پکیج H شکل در پشت‌بام و در پروسه نصب دودکش پکیج ضروری است. از طرفی، به دلیل آنکه ارتفاع دودکش طبقه آخر ساختمان‌ها کوتاه‌تر است، باید حداقل 2 متر ارتفاع دودکش پکیج را در پشت‌بام افزایش داد؛ زیرا ارتفاع کم انواع دودکش‌ها می‌تواند به پکیج آسیب بزند.
ایمنی دودکش پکیج فن دار
اگر پکیج در داخل منزل نصب‌شده باشد اگر بخواهید دودکش پکیج فن دار به سمت داخل دیوار ببرید اگر دودکش داخل دیوار دوجداره باشد باید از دودکش دوجداره استفاده کرد. و اگر دودکش داخل دوجداره نباشد برای نصب دودکش پکیج کافی است سوراخی در دیوار ایجاد کنید و دودکش دوجداره به خارج هدایت کنید
اگر پکیج در داخل خانه باشد و از دودکش یک جداره استفاده کنید: اگر اکسیژن داخل خانه کم می‌شود البته کاهش اکسیژن به‌اندازه انتشار دی‌اکسید کربن خطرناک نیست در این حالت کمی پنجره نزدیک پکیج را بازکنید.
پکیج شوفاژ دیواری بدون فن
درصورتی‌که شرایط فوق برای نصب پکیج فراهم بود و تنها محیط محل نصب پکیج، به‌صورت کامل درزبند شده باشد؛ می‌توان با استفاده از یک دریچه هوا به ابعاد 30×30 سانتی‌متر در فاصله یک متری دستگاه، هوای لازم برای عملکرد دستگاه را تأمین کرد
برای نصب دودکش پکیج بدون فن، باید قطر حداقل 15 سانتی‌متر را برای دودکش در نظر گرفت. هنگام نصب دودکش پکیج بدون فن حتماً باید از تبدیل افزایش قطر بعد از پکیج و قبل از دودکش نیز استفاده کنید تا قطر دودکش پکیج بدون فن از قطر خروجی دود پکیج بیشتر باشد.
در نصب دودکش پکیج بدون فن ارتفاع دودکش باید حداقل 2 برابر میزان افقی آن باشد. حداقل ارتفاع توصیه‌شده برای دودکش پکیج دیواری در این حالت 30 سانتی‌مترمی باشد. عدم استفاده از دودکش مشترک نیز یکی دیگر از قوانین نصب دودکش پکیج است. در آخر نیز باید دودکش پکیج در تراس را با یک پوششی مناسب مانند فویل یا چسب فویل عایق‌بندی کرد.
یکی از مواردی که در رعایت ایمنی استفاده از پکیج تأثیر زیادی داشته بررسی وضعیت سلامت قطعات دستگاه است. اقداماتی مثل تعویض سوپاپ بای پس پکیج ، ريست كردن پكيج و درنهایت اجرای نکات مربوط به سرویس پکیج بوتان و دیگر برندها در سلامت این وسیله تأثیر مستقیم دارند.

دودکش دوجداره
ایمنی دودکش پکیج بدون فن
نکات مهم ایمنی دودکش پکیج بدون فن این است که کلاهک دودکش پکیج دیواری کاملاً محکم باشد. همچنین، نصب دودکش پکیج بدون فن باید به‌گونه‌ای باشد که دودکش در برابر باد و بخارآب مقاوم باشد و کلاهک دودکش پکیج نیز به‌راحتی سقوط نکند. و همچنین، هرگز نباید پکیج دیواری را به شیر گاز یا دودکش مشترک وصل کرد.
در استاندارد نصب دودکش پکیج بدون فن، ارتفاع دودکش پس از خروج از پشت‌بام باید حداقل 1 متر باشد. وجود کلاهک دودکش پکیج H شکل نیز در انتهای لوله دودکش ضروری است. دقت کنید که فاصله کلاهک دودکش پکیج دیواری با کولرهای آبی و دریچه‌های تأمین هوای ساختمان حداقل 3 متر باشد.
علاوه در این موارد، اگر داکت دور دودکش وجود دارد، باید از بالا به هوای آزادراه داشته باشند. البته راه نداشتن این داکت به فضای داخلی ساختمان نیز از موارد مهم در ایمنی دودکش پکیج است. استفاده از لوله‌های انعطاف‌پذیر یا آکاردئونی نیز به‌عنوان دودکش پکیج نیز تحت هیچ شرایطی مجاز نیست؛ بنابراین برای بهره‌مندی از مزایا پکیج در ساختمان و مواجهه کمتر با ایرادات و معایب پکیج حتماً رعایت نکات اصولی نصب این دستگاه را در رأس کار قرار دهید.

سخن آخر
در آخر نیز اگر نصب دودکش پکیج را در فضای آزاد انجام می‌دهید، برای ایمنی دودکش پکیج باید آن را با متریالی مناسب (مانند پشم‌شیشه) عایق‌کاری انجام دهید. وقتی بدنه دودکش به خاطر هوای محیط سرد می‌شود، دود داخل آن نیز سرد می‌شود. این مسئله کشش دودکش را کم می‌کند و دود به‌خوبی تخلیه نخواهد شد. درنتیجه، حس‌گر ایمنی دودکش پکیج عمل کرده و پکیج خاموش می‌شود.
بنابراین اجرای و نصب دودکش پکیج و مجموعه این وسیله گرمایشی پرکاربرد را بهتر است به افراد متخصص و آموزش‌دیده در این زمینه بسپارید تا دچار مشکلی نشوید.

ارائه مشاوره رایگان فنی، فروش با پایین ترین قیمت بازار و نصب سریع و تعمیر با بهترین کیفیت ممکن به مشتریان عزیز و کسب رضایت شما، آرمان گروه خدماتی اصفهان تهویه می باشد.