panel-radiator

به طور کلی رادیاتورهای شوفاژ دارای انواع فولادی، پنلی و برقی هستند که هر کدام با توجه به ویژگی‌های خود و شرایط محیط مربوطه بکار گرفته می‌شوند. در ادامه روش محاسبه ظرفیت، مزایا و معایب، نحوه انتخاب و قیمت خرید انواع رادیاتور فولادی، پنلی و برقی بررسی و ارائه گردیده است.

راهنمای بررسی، انتخاب و خرید انواع رادیاتور فولادی، پنلی و برقی

بطور کلی، یکی از قدیمی‌ ترین روش های گرمایش در آپارتمان ها و فضای مسکونی و اداری استفاده از انواع رادیاتورهای شوفاژ است. گرمای رادیاتورها از طریق انتقال حرارت و جابه‌جایی در هوای محل قرارگیری آنها توزیع می شود.
پس از گرم شدن هوا در مجاورت پره های رادیاتورهای شوفاژ، هوای گرم به طرف بالا حرکت می کند و هوای سرد جایگزین آن می شود و این جابجایی پیوسته هوا باعث گرم شدن تدریجی دمای هوای اتاق می گردد.البته بخشی از گرمایش رادیاتورها نیز توسط روش تابشی انجام می پذیرد.
آب موجود در شوفاژ (رادیاتور) در پکیج گرمایشی یا سیستم حرارت مرکزی ساختمان (موتورخانه) توسط تجهیزاتی مثل مشعل و دیگ گرم می‌شود و آب گرم‌شده در موتورخانه توسط پمپ به قسمت‌های مختلف ساختمان هدایت می‌شود. این آب گرم وارد رادیاتورهای شوفاژ شده و گرمای خود را از طریق جابه جایی و تابشی به محیط منتقل می نماید.
مناسب ترین فضاها برای نصب و بهره برداری از رادیاتورهای شوفاژ مکان‌هایی است که نیاز به کنترل دقیق دما و رطوبت ندارند، چرا که رادیاتورهای شوفاژ معمولا قابلیت تنظیم درجه حرارت و رطوبت محیط را نداشته و میزان رطوبت نسبی اتاق را نیز کاهش می‌دهند. (البته امروزه در صورت نصب و استفاده از شیر ترموستاتیک رادیاتور علاوه بر اینکه می توانید دمای محیط خود را بصورت مطلوبی تنظیم نمایید، در مصرف انرژی و هزینه های مربوطه نیز صرفه جویی قابل ملاحضه ای خواهید کرد.)

نکات مهم قبل از خرید رادیاتور فولادی، پنلی و برقی
رادیاتورهای فولادی و پنلی به صورت یک بلوک غیر قابل تفکیک تولید می‌شوند. یعنی در خارج از کارخانه نمی‌توان به آنها پره ای اضافه و یا کم نمود. (ولی در مورد اکثر رادیاتورهای آلومینیومی این قابلیت تغییر در پره ها وجود دارد)
پهنای هر پره رادیاتور فولادی 4.5 سانتی متر است و هر متر مربع از سطح رادیاتورهای فولادی (صرف نظر از ابعاد هر پره) در شرایط معمولی و با اختلاف دمای 60 درجه سانتی گراد (بین هوای محیط و آب گرم ورودی به رادیاتور) حدود 440 کیلوکالری در ساعت گرمادهی دارد.
برای محاسبه تعداد پره های رادياتور فولادی مورد نياز هر يک از فضاهای ساختمان خود، ضمن اعلام ابعاد و موقعيت مکاني ساختمان، با مهندسین تاسیسات یا کارشناسان بخش فروش اصفهان تهویه مشورت فرمائید.
با توجه به اینکه فشار کاری رادیاتورهای فولادی، پنلی و حوله خشک کن ها بین 5 تا 6 بار است، نصب و استفاده از این رادیاتورها برای ساختمان هایی که دارای بیش از 14 طبقه باشند، مجاز نیست.
برای شرایط آب و هوایی مانند شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، سمنان، مشهد، کرمانشاه، خرم آباد، و …، به شرط عدم نفوذ بیش از حد هوای سرد به داخل و وجود تنها یک دیوار در معرض هوای سرد بیرون، در طبقات وسط ساختمان می توان بصورت تقریبی برای هر متر مربع از بنای مفید، حدود 85 کیلوکالری و برای طبقه بالای پارکینگ برای هر متر مربع از بنای مفید حدود 95 کیلو کالری و همچنین برای واحد هایی که در زیر سقف بام ساختمان واقع شده اند حدود 120 کیلوکالری در نظر گرفته شود. (به ازای هر دیوار اضافه که با هوای سرد خارج در تماس باشد، 20% به مقادیر گرمادهی فوق اضافه می گردد)
اکنون می توانید با ضرب متراژ فضای مفید واحد مسکونی یا اداری خود در کیلو کالری گرمایش مورد نیاز آن فضا، مقدار گرمایش لازم برای هر یک از فضاهای ساختمان خود را بر حسب کیلو کالری در ساعت محاسبه نمایید.
در خاتمه با تقسیم عدد گرمایش بدست آمده هریک از فضاها بر گرمای تولیدی هر پره از رادیاتور انتخابی خود، تعداد پره رادیاتور مورد نیاز را به دست آورید. (گرمای تولیدی هر پره از رادیاتور در جدول مشخصات فنی هر مدل مشخص شده است)
مجددا تاکید می نمائیم استفاده از شیر ترموستاتیک رادیاتور برای تنظیم دمای هوای داخل در زمستان باعث آسایش دمایی بیشتر در زمان نوسان دما و تابش آفتاب در بیرون و همچنین صرفه جویی حدود 30 درصد از سوخت مصرفی شما می گردد.
رادیاتور فولادی و فرآیند تولید آن
فرآیند تولید رادیاتور فولادی نیاز به دانش فنی پیچیده‌ ای نداشته و مراحل تولید آن عملیات متداول در صنایع فلزی اعم از مراحل ورقکاری (برش، پرس کاری و فرم دهی)، جوشکاری (جوش مقاومتی و جـــــوش (اکسی استیلن) پوشش دهی بارنگ و کنترل کیفیت و تست آبندی را شامل می شود و عمده مواد مصرفی آن را ورق فولادی استاندارد ST12 با ضخامت 1.2 میلی متر تشکیل می‌دهد. همچنین در مرحله رنگ آمیزی رادیاتورهای فولادی انتخاب رنگ رایج طوسی یا کرم الکترواستاتیک به عهده سازنده یا سفارش دهنده است.

شوفاژ، رادیاتور برقی
استفاده از رادیاتورهای برقی یا شوفاژ برقی جهت تامین گرمای دلخواه به دلیل سهولت بهره برداری، ایمنی بالا و بدون صدا بودن عملکرد رادیاتور برقی یکی از محبوب ترین و مورد علاقه ترین انتخاب های مصرف کنندگان سیستم های گرمایش تکمیلی در ساختمان است.
رادیاتور یا شوفاژ برقی که با نام رادیاتور روغنی و همچنین شوفاژ برقی نیز شناخته می شود، دارای شکل کلی شبکه های رادیاتور است و درون آن به جای آب از روغن مخصوص پر شده است. المنت های قرار گرفته در رادیاتور موجب گرم شدن روغن و گرم شدن پره های رادیاتور موجب گرم شدن محیط می شود. روغن در این دستگاه انتقال دهنده گرما و دائمی بوده و هیچ زمان نیاز به تعویض ندارد.
المنت گرم کننده روغن داخل رادیاتور برقی قرار گرفته و با گرم شدن روغن توسط سیستم کانوکشن، روغن گرم به بالا و روغن سرد به پایین دستگاه منتقل می شود و این چرخه به طور مستمر ادامه پیدا می کند. ظرفیت گرمایی روغن موجب جذب انرژی بیشتر در حجم کمتر (نسبت به آب) می شود. مسلما رادیاتور برقی در مقایسه با بخاری گازی دارای ایمنی بیشتر و البته هزینه برق مصرفی بالاتری است و به همین دلیل توصیه می شود به طور گسترده در اتاق خواب و اتاق هایی با سایز کوچک تا متوسط مورد استفاده قرار گیرد، چرا که اصولا بخاری های گازی و خصوصا مدل های بدون دودکش آنها از نظر ایمنی نباید در اتاق خواب استفاده شوند.
رادیاتورهای برقی عمدتا دارای 5 تا 15 پره و توان مصرفی 900 تا 2000 وات می باشند. همچنین شوفاژهای برقی معمولا دارای ترموستات اتوماتیک و دو حالت گرمایی (کم و زیاد) و در بعضی از مدل ها دارای فن جهت تسریع توزیع هوای گرم نیز هستند.
رادیاتور برقی جهت گرمایش مطلوب و پیوسته در محیط هایی بااندازه کوچک تا متوسط مناسب بوده و به دلیل عدم ارتباط مسقیم با المنت یا عوامل گرمازا دارای ایمنی بیشتری هستند. (همچینن برخی از رادیاتورهای برقی دارای حوله خشک کن می باشند)
همچنین از دیگر مزایای رادیاتورها یا شوفاژهای برقی قابلیت جابجایی آنها با استفاده از چرخ های تعبیه شده در محل است.
روش انتخاب شوفاژ یا رادیاتور برقی
شوفاژ یا رادیاتور برقی 5 تا 7 پره در شرایط آب و هوایی معتدل، برای اتاق 6 تا 8 متر مربع با ارتفاع سقف حدود 2.8 متر مناسب است.
شوفاژ برقی 7 تا 9 پره برای اتاق 8 تا 10 متر مربع با ارتفاع سقف حدود 2.8 متر در شرایط آب و هوایی معتدل، مناسب است.
رادیاتور برقی 9 تا 11 پره برای اتاق 10 تا 12 متر مربع با ارتفاع سقف حدود 2.8 متر در شرایط آب و هوای نه چندان سرد مناسب است.
شوفاژ یا رادیاتور برقی 11 تا 13 پره در شرایط اقلیمی که دارای زمستان های بسیار سرد نباشند، برای اتاق 12 تا 15 مترمربع با ارتفاع سقف حدود 2.8 متر مناسب است.
انواع رادیاتور فولادی و پنلی:
نوع پنلی رادیاتور های فولادی از دو ورق آهن پرس شده با ضخامت1/2 میلی متر رو بروی هم که آب گرم در بین آن دو در جریان می باشد، ساخته می شود.
رادیاتورهای پنلی بصورت تک کنوکتور و یا به صورت دو کنوکتور (با عرض دو برابر و حرارت دهی بیشتر) در بلوک های به طول 50، 60، 80، 90، 100، 120، 140، 160 و 200 سانتی متر، تولید می شوند.
نوع پره ای رادیاتور فولادی از ورق آهن به ضخامت 1/25 میلیمتر در اندازه‌ های مختلفی ساخته می شود، معمولاً رادیاتورهای سایز 600×200 و 500×200 و 300×200 میلیمتر از انواع آن می‌باشند که عدد 200 میلیمتر نشان دهنده عرض پره های رادیاتور است و اعداد 600 . 500 . 300 فاصله محور پائین تا بالای رادیاتور فولادی برحسب میلیمتر می‌باشد.
رادیاتورهای پره‌ای فولادی نیز به دلیل اینکه به صورت پره‌ای ساخته می شوند، می‌توانند سطح حرارتی خوبی را در فضای نسبتاً کمی ایجاد نمایند.
مزایا و معایب رادیاتور پنلی
رادیاتورهای پنلی اغلب از جنس فولاد بوده و امروزه استفاده از آنها در اکثر کشورهای اروپایی رواج پیدا کرده است. به طوریکه استفاده از رادیاتورهای پنلی یا پانل رادیاتورها که در گروه رادیاتورهای فولادی عرضه می گردند، به دلیل ظرافت و زیبایی بیشتر و قیمت مناسب تر نسبت به انواع دیگر رادیاتور در حال افزایش است.
ویزگی ها و مزایای رادیاتور پنلی
از ویژگی‌ها و مزایای رادیاتور پنلی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

یکنواختی بیشتر در تأمین گرمایش محیط نسبت به رادیاتورهای پره ای
سطح تابش یکنواخت و گسترده و گرمای تابشی بیشتر نسبت به انواع رادیاتور پره‌ای (هر چه سهم نوع گرمایش تابشی نسبت به گرمایش همرفتی بیشتر باشد، از نظر فیزیولوژی بدن انسان گرمایش دلپذیرتر خواهد بود.)
زیبایی و تناسب با اغلب طرح‌های دکوراسیون داخلی
نصب یکپارچه و آب بندی خوب
امکان نصب از هر دو طرف بلوک رادیاتورها در محل خود
معایب رادیاتور پنلی
همچنین رادیاتور پنلی دارای معایب و نقاط ضعفی به شرح زیر می باشد:

به علت استفاده از فولاد، امکان زنگ زدن و سوراخ شدن رادیاتور فولادی یا پنلی در محیط های مرطوب نسبت به انواع رادیاتور آلومنیومی به ویژه در بلند مدت وجود دارد.
در صورت آسیب و سوراخ شدن بدنه رادیاتور پنلی، امکان تعمیر مقرون به صرفه آن تقریباً وجود ندارد. (باید کل پنل تعویض شود.)
امکان افزایش یا کاهش طول و ظرفیت حرارتی در هر بلوک از رادیاتورهای فولادی و پنلی وجود ندارد. (در چنین مواردی می توان با انشعاب از لوله رفت و برگشت شوفاژ و استفاده از پنل رادیاتور جداگانه، ظرفیت حرارتی را افزایش داد.)
خرید رادیاتور فولادی، پنلی و برقی
به دلیل تجمع هوای گرم در زیر سقف، استفاده از رادیاتورها تنها در شرایطی که فاصله کف تا سقف محل مورد نظر حداکثر 3 متر باشد، مناسب است و برای فضاهایی با ارتفاع سقف بیشتر، استفاده از وسایل گرمایشی دمنده دار مانند فن کویل، هیتر فن دار، هیتر تابشی و … توصیه می شود.

جهت انتخاب و خرید رادیاتور فولادی مناسب، پنلی و برقی، ابتدا باید ظرفیت گرمایش مورد نیاز را تعیین کنید. در سایت فروشگاهی اصفهان تهویه، اطلاعات فنی و نحوه محاسبه ظرفیت ده ها مدل از انواع رادیاتور فولادی، پنلی و برقی، از برندهای معتبر با گارانتی اصلی، جهت برخورداری شما عزیزان از حس خوب خرید بهینه و هوشمند ارائه گردیده است.

قیمت رادیاتور فولادی، پنلی و برقی
در سایت فروشگاهی اصفهان تهویه، انواع رادیاتور فولادی، پنلی و برقی را با بهترین قیمت، انتخاب و مورد بررسی قرار دهید. قیمت رادیاتور فولادی، پنلی و برقی با توجه به تنوع ظرفیت، مدل و برند های موجود در بازار متفاوت است، لازم به ذکر است که قیمت های ارائه شده در مجموعه اصفهان تهویه به روز بوده و تخفیف های مورد نظر مصرف کنندگان در این قیمت ها لحاظ گردیده است. به طوریکه این قیمت ها نیز شامل بخش تضمین بهترین قیمت های سایت فروشگاهی اصفهان تهویه می باشند.

نکاتی در رابطه با انتخاب رادیاتور پنلی و فولادی
طبق معمول تأکید ما بر محاسبه دقیق بارهای حرارتی ساختمان توسط نرم افزار و نیز تأیید نتایج محاسبات توسط یک مهندس تأسیسات می باشد. که در این صورت قطعا هزینه‌ های خرید و اجرا در کل کاهش خواهد یافت.
لازم است رادیاتورها را در مرزهای سرد ساختمان (زیر پنجره ها و نزدیک جداره های خارجی بنا) نصب کنید، تا بهتر با نفوذ سرما مقابله کند.
امروزه با توجه به هزینه های سنگین سوخت از یک طرف و همچنین پدیده گرمایش زمین از طرف دیگر، استفاده از شیرهای ترموستاتیک رادیاتوربه جای شیرهای معمولی برای رادیاتورها یک اجبار و انتخاب کاملاً هوشمندانه و اقتصادی بوده و به شدت از هزینه سوخت مصرفی (تا 30 درصد) و قبوض گاز شما می‌کاهد و همچنین در افزایش عمر موتورخانه و پکیج نیز تأثیر محسوس دارد.
استفاده از شیر هواگیری خودکار رادیاتور باعث سهولت در عمل هواگیری می شود و علاوه بر اینکه گرمایش کامل محیط منزل شما را در زمستان تأمین می کند، خطر نشت آب از رادیاتور به مبلمان و اثاثیه را جدا کاهش می‌دهد.
هواگیری مرتب و به موقع از لازم ترین اصول نگهداری تجهیزات گرمایشی است. توجه داشته باشید هواگیری اصولی و به موقع سیستم مدار گرمایش هر سال در اول فصل سرما در حالتی که پمپ گردش آب رادیاتورها (پمپ سیرکولاتور) را خاموش کرده باشید، با دقت انجام شود.
انتخاب محل نصب رادیاتورها
در فصل زمستان رادیاتور شوفاژ گرما به اتاق منتقل می کند. ولی دمای اتاق بالا نمی‌رود و این دما اغلب ثابت می‌ماند. علت این است که گرمای تولید شده از طریق جداره ها و نفوذ هوای سرد بیرون تلف می‌شود.
تلفات حرارتی از دو طریق انجام می‌گیرد. یکی تلفات حرارتی ناشی از جداره های پیرامونی ساختمان از قبیل سقف – کف و دیوار و پنجره و … دیگری تلفات حرارتی ناشی از نفوذ هوای سرد بیرون از درزهای پنجره به داخل.
به عبارت دیگر چه بخواهیم و چه نخواهیم تلفات حرارتی در ساختمانها صورت می‌گیرد. البته ما می توانیم با استفاده از پنجره های UPVC دوجداره و استفاده از شیر ترموستاتیک رادیاتور علاوه بر اینکه میزان تلفات حرارتی را کاهش می دهیم، در مصرف انرژی نیز کاملاً اقتصادی عمل کنیم.
ارتفاع بلوک های رادیاتورهای فولادی پس از نصب روی پایه مربوطه 6 سانتیمتر بیشتر از ارتفاع کل هر پره می باشد، بنابراین هنگام برآورد ارتفاع مورد نیاز برای نصب رادیاتور فولادی و پنلی، جهت عدم برخورد با بازشوی پنجره ها به این موضوع دقت کافی مبذول فرمائید.
به ابعاد کلی هر یک از بلوک های رادیاتور پنلی یا فولادی انتخابی خود با توجه به محل نصب آن در واحد دقت کنید، تا ارتفاع رادیاتور با پنجره بالای آن و طول بلوک رادیاتور با پریزهای برق برخورد نکند.