روغن کاری کمپرسور کولر گازی

امروزه داشتن یک کولر گازی با کیفیت در خانه ها و محل های کار امری ضروری می‌باشد. با توجه به این که گرمای هوا نسبت به سال های نه چندان دور بسیار بیش تر شده است پس کولر های گازی کم کم جای کولر های آبی را در میان خانه های مردم گرفته اند. اما این که چگونه از کولر خود مراقبت کنیم تا کم ترین میزان استهلاک را داشته باشد بسیار مهم و حائز اهمیت است. کولر ها جزو وسایل برقی هستند که حدود سه فصل از سال را بی استفاده می‌مانند و در این مدت موتور آن بی حرکت می‌ماند و گرد و غبار و کرک و پرز چه در یونیت داخلی و چه در یونیت خارجی وارد آن می‌شود. پس حتما باید نسبت به سرویس سالانه آن اقدام نمایید و این یک امر مهم و ضروری در نگهداری و مراقبت از کولر گازی می‌باشد. یکی از کار ها که در سرویس سالانه کولر حتما باید مورد توجه قرار گیرد روغن کاری آن است.

کمپرسور کولر گازی از قطعاتی است که حتما به دلیل کارایی مهمی که دارد باید روغن کاری شود.

نحوه روغن کاری کمپرسور کولر گازی

کمپرسور شاید از اصلی ترین قطعات کولر گازی شما باشد.

همان طور که اگر قلب در بدن انسان مشکل پیدا کند می‌تواند منجر به مرگ فرد شود کمپرسور هم در صورت بروز اشکال می‌تواند کل فعالیت کولر گازی شما را مختل نماید. پس رسیدگی ویژه به آن عمر کولر گازی شما را افزایش می‌دهد.

اولین قدم در رسیدگی به کولر گازی روغن کاری به موقع آن می‌باشد.

اگر روغن کاری به موقع انجام شود و از روغن مناسب برای روغن کاری استفاده کنیم، از میزان ساییدگی قطعات کولر کم می‌شود و قدرت خنک کنندگی کولر بالا می‌رود و سر و صدای کم تری در زمان روشن و خاموش شدن کولر خواهید شنید.

انواع روغن کمپرسور کولر گازی

چند نوع روغن در گروه های مختلف برای روغن کاری کمپرسور کولر گازی استفاده می‌شوند که در زیر به آن ها اشاره می‌کنیم:

  • روغن هایی با علامت اختصاری MO که به آن ها روغن های مینرال و یا روغن های معدنی گفته می‌شود که در دسته روغن های طبیعی هستند.
  • روغن هایی با علامت اختصاری POE که از جنس پلی استر هستند.
  • روغن هایی با علامت اختصاری AB که از دسته روغن های مصنوعی هستند و جزو روغن های الکیل بنزین می‌باشند.
  • روغن هایی با علامت اختصاری PAG یا روغن های پلی آلکیل بنزین
  • روغن هایی با علامت اختصاری PAO یا روغن های پلی آلفا اولیفین
  • روغن هایی با علامت اختصاری PVE یا روغن های پلی وینتال اتر

البته این موضوع بسیار حائز اهمیت است که انتخاب نوع روغن بستگی به نوع گازی که در کولر گازی استفاده می‌شود نیز دارد. در ایران بیش تر از روغن های MO، POE و PAG استفاده می‌شود.

تست رطوبت روغن کمپرسور کولر گازی

روغن هایی که برای روغن کاری کمپرسور کولر گازی مورد استفاده قرار می‌گیرند باید فاقد هر گونه رطوبتی باشند.

برای این که از این موضوع مطمئن شویم تستی انجام می‌گیرد که در آن مقاومت الکتریکی روغن اندازه گیری می‌شود. برای انجام این آزمایش از دو الکترود استفاده می‌شود.

این دو الکترود در روغن قرار داده می‌شوند و به اختلاف پتانسیل ۲۵۰۰۰ ولت وصل می‌شوند.

در صورتی که وجود جریان در روغن احساس شود نتیجه می‌گیریم که آب در روغن وجود دارد و توجه داشته باشید که در این صورت به هیچ عنوان نباید از آن روغن استفاده شود.

روغن آلوده چه تاثیری بر عملکرد کمپرسور کولر می گذارد؟‌

تاثیر روغن آلوده روی عملکرد کمپرسور کولر بسیار بالا است.

آلوده بودن روغن کمپرسور کارایی دستگاه شما را به شدت پایین می‌آورد و موجب استهلاک قطعات و ایجاد سر و صدا و در نهایت کم شدن عمر دستگاه شما می‌شود.

پس بهتر است با تعویض و شارژ به موقع روغن کمپرسور در افزایش عمر مفید دستگاه و بالا بردن راندمان کار آن موثر باشیم.

دلایل تعویض روغن را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:‌

  • اسیدی شدن محیط کمپرسور

اگر رطوبت به درون کمپرسور شما وارد شود موجب اسیدی شدن محیط کمپرسور خواهد شد که این اسیدی شدن حتی ممکن است سیال مبرد را هم تحت تاثیر قرار دهد.

اگر سیال مبرد اسیدی شود درون کمپرسور به زودی دچار خوردگی خواهد شد. حتما در صورت بروز چنین مشکلی اقدام به تعویض روغن کمپرسور نمایید.

  • افزایش سایش درون کمپرسور کولر

دلیل افزایش سایش در کمپرسور وجود ذرات میکروسکوپی فلزی و آلودگی روغن کمپرسور می‌باشد که در این صورت وجود این ذرات باعث به وجود آمدن اصطکاک و سایش در داخل قطعات کمپرسور می‌گردد.

  • ایجاد کف در درون روغن کمپرسور

وقتی روغن کیفیت لازم را نداشته باشد یا به مرور زمان کیفیت خود را از دست بدهد با ورود رطوبت به روغن و در صورتی که دمای حرارتی بالا برود روغن کف می‌کند.

این کف بعد از مدتی خطوط لوله را مسدود نموده و در این حالت میزان حرارت درون کمپرسور بالا می‌رود و باعث می‌شود که کمپرسور بسوزد.

  • ایجاد سر و صدای درون کمپرسور

اگر روغن کمپرسور آلوده باشد کمپرسور به خوبی کار نخواهد کرد و این عدم کارکرد مناسب موجب سایش قطعات و طبعا بروز سر و صدای زیاد در هنگام کار کردن سیستم خواهد شد.

نحوه تعویض روغن کمپرسور کولر گازی

حالا که متوجه شدیم تعویض روغن کولر گازی چه اهمیتی دارد و تا چه حد به افزایش عمر وسیله شما و بالا بردن کیفیت کار آن کمک می‌کند باید بدانیم که انجام روغن کاری کولر گازی چگونه است و روش تعویض روغن کمپرسور به چه شکل است.

شارژ کردن و تعویض روغن کمپرسور را بهتر است به افراد متخصص بسپاریم تا تمام موارد در طی انجام این عمل کنترل شود.

همان طور که می‌دانید از بین رفتن آب بند کمپرسور و یا نشتی گاز مبرد سبب می‌شود که حجم روغن کم شود و تشخیص این موضوع بسیار مهم است.

مراحل تعویض روغن کمپرسور به شرح زیر می‌باشد

  • ابتدا وقتی می‌خواهیم گاز موجود در کمپرسور را جمع کنیم، کمپرسور کولر گازی را هم با بستن شیر های قطع کمپرسور از سیستم جدا می‌کنیم.
  • ممکن است در سیستم هنوز گاز باقی مانده باشد که در این جا فناوری بازیابی مبرد به کمکتان می‌آید و می‌توانید این گاز را از سیستم خارج کنید.
  • با کمک لوله مکش کمپرسور و خم کردن کمپرسور به سمت یک ظرف روغن قبلی را تخلیه می‌کنیم. توجه داشته باشید میزان روغنی که تخلیه می‌شود به شما می‌گوید که کمپرسور چه مقدار روغن لازم دارد. البته این مقدار در دفترچه راهنمای کولر و یا روی بدنه کمپرسور هم قید می‌شود.
  • حالا نوبت به ریختن روغن تازه در کمپرسور می‌رسد. روغن جدید را به وسیله یک سرنگ بزرگ و یا به کمک روغن دان به لوله مکش کمپرسور تزریق می‌کنیم.
  • لوله خروجی کمپرسور را در این مرحله با کمک دست مسدود نمایید تا هوا وارد سیستم نشود.
  • بعد از اطمینان از تزریق روغن به حد کافی کمپرسور را به خازن دائم کار وصل می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا دستگاه شروع به کار نماید. این کار موجب مکش روغن به داخل محفظه کمپرسور خواهد شد.
  • در این مرحله که آخرین قسمت از مراحل تعویض روغن است نشتی روغن را حتما چک کنید. با آشنا شدن با طریقه تعویض روغن کمپرسور کولر گازی بهتر می‌توانید بر انجام این کار نظارت داشته باشید.

زمان تعویض روغن کمپرسور کولر گازی

لازم است بدانیم چه زمانیی باید روغن کمپرسور کولر گازی را عوض کرد.

وقتی برای روغن مشکلی به وجود می‌آید و نیاز به تعویض دارد که هوا و رطوبت وارد آن شده باشد و وقتی این اتفاق می‌افتد که سیکل به هر علتی باز شود و موجب شود که روغن فاسد شود.

در این صورت روغن حتما باید تعویض شود. در صورتی که در سیستم و مدار عبور روغن نشتی وجود داشته باشد باید روغن تعویض شود و محل نشتی بررسی شود.

زمانی که لوله ها خوردگی پیدا می‌کنند ممکن است مدار مسدود شود.

در این حالت هم باید روغن تعویض شود. ضمنا در صورت مشاهده تغییر رنگ روغن هم باید اقدام به تعویض آن نمایید.

نکات روغن کاری کولر گازی

لطفا هر زمان که سیستم کولر گازی شما نیاز به سرویس سالانه پیدا کرد روغن کمپرسور را نیز تعویض نمایید.

حتما در زمان مناسب اقدام به روغن کاری سیستم کولر گازی خصوصا کمپرسور آن بنمایید.

انجام روغن کاری کولر گازی در زمان مناسب، اطمینان از عدم حساسیت در انجام روغن کاری، استفاده از مهارت سرویس کاران معتبر و تشخیص روغن مناسب برای کولر از نکات بسیار مهم در روغن کاری کولر گازی می‌باشند.

هزینه روغن کاری کولر گازی

معمولا روغن کاری کولر گازی همراه با سایر خدمات سرویس کولر انجام می‌گیرد و این که آیا احتیاج به تعویض روغن کولر گازی وجود دارد یا خیر نیز در میزان هزینه موثر است.

با توجه به این که چه نوع روغنی در کولر مورد استفاده قرار می‌گیرد و تعرفه های موجود در نمایندگی های معتبر خدمات و تعمیر کولر گازی، هزینه ها هم متفاوت است.

اما شما با مراجعه و یا تماس با فروشگاه اصفهان تهویه و مشاوره با آن ها به راحتی می‌توانید از هزینه ای که لازم است برای روغن کاری کولر خود بپردازید مطمئن شوید.

ولی قطعا هزینه ای که بابت این کار می‌پردازید برای افزایش عمر دستگاه شما و افزایش کارکرد آن بسیار موثر و لازم و ضروری می‌باشد.

قیمت روغن کمپرسور کولر گازی

قیمت روغن های کمپرسور کولر گازی در بازار بسیار متنوع می‌باشد و بسته به مارک و این که تولید کدام کشور هستند متغیر می‌باشد.

اما توجه داشته باشید که شاید خرید روغن کولر گازی با قیمت پایین به نظر مقرون به صرفه بیاید ولی اگر این روغن غیر استاندارد باشد و تناسبی با کولر گازی شما نداشته باشد می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به دستگاه کولر گازی شما وارد بیاورد.

پس بهتر است با تحقیق و بررسی لازم و مشاوره با تکنسین های اصفهان تهویه که در خدمات کولر گازی آماده پاسخگویی به شما هستند بهترین و مناسب ترین روغن را صرف نظر از قیمت بالای آن خریداری نمایید.

جدول مقدار روغن کمپرسور کولر گازی

هر کمپرسور در کارخانه و قبل از توزیع توسط کارخانه ای که آن را ساخته است شارژ روغن می‌شود.

ولی بعد از مدتی استفاده کمپرسور نیاز به تخلیه مخزن روغن و شارژ مجدد دارد. میزان روغن مصرفی معمولا روی بدنه کمپرسور و یا دفترچه راهنمای آن ذکر می‌شود و یا حتی می‌توانید با تخلیه روغن قبلی و اندازه گیری آن به مقدار روغنی که باید وارد دستگاه شود پی ببرید.

نوع روغنی که به دستگاه تزریق می‌کنیم به نوع گاز و ماده مبرد درون دستگاه هم بستگی دارد.

به طور معمول برای دستگاه های تهویه هوا و چیلر و کولر های گازی که ماده مبرد ۲۲ دارند از روغن نمره ۳۰۰ یا ۴GS استفاده می شود و در دستگاه هایی که ماده تبرید آن ها a134 است از روغن ۱۰۰SL استفاده می‌شود.

نشت روغن کمپرسور کولر گازی

گاهی به دنبال دلیلی برای سوختن و یا نیم سوز شدن کولر گازی خود هستید. مهم ترین و مشروط ترین علامت در این هنگام نشتی روغن کمپرسور کولر گازی می‌باشد.

نشت روغن و در نتیجه کمبود آن می‌تواند باعث قفل شدن قطعات مکانیکی دستگاه و از بین رفتن و سایش و استهلاک بیش تر کولر گازی شما بشود.

بسیاری مواقع نشت روغن موجب سوختن سیم پیچی دستگاه هم می‌شود. پس بهتر است با بررسی منظم دستگاه خود از عدم نشتی روغن در کمپرسور و لوله ها مطمئن شوید.

کمبود روغن کمپرسور کولر گازی

نشتی روغن در هر جایی از کمپرسور به مرور موجب کمبود روغن در کمپرسور می‌شود.

این کمبود به قطعات مکانیکی دستگاه آسیب زده و سبب استهلاک و خوردگی و همین طور موجب بروز سر و صدای فراوان در هنگام روشن و خاموش شدن دستگاه می‌شود.

معمولا دلیل کمبود روغن وجود نشتی در لوله ها و از دست رفتن گاز و همزمان روغن دستگاه می‌باشد.

با بررسی کردن منظم و مداوم از مقدار مناسب روغن در کمپرسور مطلع شوید و در صورت لزوم به رفع ایرادات آن بپردازید.