تعمیرات پکیج

امروزه پکیج های دیواری به دلیل فوایدی که نسبت به سیستم های گرمایی قدیمی دارند بسیار رایج شده اند. اما این پکیج ها نیز مانند سیستم های گرمایشی دیگر دچار مشکلاتی می شوند. یکی از این مشکلات، کم شدن فشار آب گرم پکیج است. به خصوص افرادی که در طبقات زندگی می کنند از این مشکل شکایت دارند.

اما علت کم شدن فشار آب گرم پکیج چیست؟

بروز این مشکل می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. خرابی هر قطعه در مسیر تولید آب گرم خروجی می تواند این فرآیند را با مشکل مواجه کند. سرویسکاران پکیج های دیواری قادرند این ایرادات را عیب یابی و با تشخیص قطعه خراب و تعمیر یا تعویض آن، مشکل را برطرف کنند.

در این مقاله قصد داریم علت کم شدن فشار آب گرم پکیج دیواری را معرفی و راه حل های رفع این مشکل را مطرح کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

علت کم شدن فشار آب گرم پکیج دیواری

علت کم شدن فشار آب در پکیج های با برندهای مختلف، متفاوت است. علت کاهش فشار آب گرم پکیج های بوتان و ایران رادیاتور نشتی در مدار بسته پکیج و رادیاتور می باشد. همچنین نشتی آب در اتصالات نیز یکی از دلایل رایج این مشکل در پکیج های ایرانی است. از دیگر دلایل کم شدن فشار آب گرم پکیج دیواری ایران رادیاتور و بوتان می توان به سوراخ بودن مبدل حرارتی اشاره کرد. سفت نشدن یا باز ماندن شیر پرکن نیز از جمله دلایل بروز ایراد افت فشار در پکیج ها است.

علت کم شدن فشار آب گرم پکیج دیواری می تواند سفت نشدن یا باز ماندن شیر پرکن باشد. عدم وجود باد یا سوراخ بودن منبع انبساط نیز از دلایل دیگر ایجاد این اشکال در عملکرد پکیج های دیواری است.

به طور خلاصه، علت کم شدن فشار آب پکیج دیواری را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • خراب شدن منبع انبساط پکیج
  • نشتی لوله های آب پکیج و رادیاتور
  • سوراخ بودن مبدل حرارتی
  • باز بودن و خرابی شیر پرکن پکیج

خراب شدن شیر پرکن پکیج و علت کم شدن فشار آب گرم پکیج

علت کم شدن فشار آب گرم پکیج می تواند خرابی شیر پرکن باشد. اگر فشار آب گرم پکیج شما مدام بالا و پایین می شود، این بدین معنی است که شیر پرکن پکیج با ایراد مواجه شده و باید حتما تعویض شود. با تعمیر یا تعویض شیر پرکن مشکل افت فشار آب حل می شود.

کم بودن فشار آب گرم پکیج به علت خرابی منبع انبساط پکیج

علت کم شدن فشار آب گرم پکیج می تواند خرابی منبع انبساط پکیج باشد. اگر منبع انبساط پکیج سوراخ شده و به هر دلیلی دچار خرابی شده باشد، باید فورا تعویض شود. برای پیشگیری از بروز این مشکل، پکیج باید مرتب رسوب زدایی شود. علت اصلی سوراخ شدن منبع انبساط سوراخ شدن و یا باد نداشتن آن است.

نشتی آب علت کم شدن فشار آب گرم پکیج

مشکل نشتی آب پکیج نیز می تواند علت کم شدن فشار آب گرم پکیج باشد. حتی اگر نشتی آب پکیج خیلی کم هم باشد، می تواند به تدریج باعث افت فشار زیادی در پکیج شود. این نشتی می تواند از رادیاتور یا لوله های گرمایی پکیج باشد. ضمن اینکه در برخی مواقع لوله های گرمایی کف نیز می توانند دچار مشکل شوند. البته این مشکل بسیار نادر است هرچند اتفاق می افتد. در صورت نشتی در این لوله ها، فشار آب گرم پکیج با افت روبرو خواهد شد.

هوا داشتن سیستم گرمایشی علت کم شدن فشار آب گرم پکیج

هوا داشتن سیستم گرمایشی می تواند یک علت کم شدن فشار آب گرم پکیج باشد. برای برطرف کردن این مساله باید هوای موجود در لوله کشی و سیستم را به کمک پیچ مخصوص هواگیری که در انتهای پکیج یا رادیاتور موجود است تخلیه کنید. این کار لازم نیست حتما توسط یک متخصص صورت بگیرد. شما نیز می توانید در خانه به راحتی این کار را انجام دهید. هواگیری لوله های پکیج باید هر ساله به صورت مرتب صورت بگیرد.

سرد شدن آب پکیج به دلیل افت فشار پکیج دیواری

یکی از علت های دمای پایین آب خروجی پکیج، افت فشار آب گرم پکیج است. در مورد افت فشار پکیج دیواری باید نکات زیر را حتما در نظر بگیرید. در پکیج هایی با عمر بیشتر از 5 سال افت فشار طبیعی است و به طور میانگین هفته ای یکبار اتفاق می افتد. این در حالی است که در پکیج های تازه راه اندازی شده، به طور متوسط، افت فشار هر سه هفته یکبار طبیعی می باشد. ضمنا، در انواع پکیج های دیواری، فشار بار عددی بین 0.7 تا 1.5 بار می باشد و توجه به این نکته ضروری است که این فشار نباید هرگز به بیشتر از 2 برسد.

مراحل افزایش فشار پکیج

برای رفع مشکل افت فشار آب گرم پکیج باید مراحلی که در ادامه آمده طی شود. شیر پرکن پکیج را باز کنید. برای انجام این کار، زیر پکیج سمت چپ یک شیر به رنگ آبی و یا مشکی تعبیه شده است. هنگامی که فشار پکیج کاهش می یابد، کافی است شیر پرکن را خلاف جهت عقربه های ساعت باز کنید و به سمت چپ بچرخانید. در این حالت فشار پکیج به صورت آهسته افزایش می یابد. دقت داشته باشید که قبل از رسیدن فشار پکیج به عدد 2، باید شیر پرکن را کامل ببندید.

رفع مشکل کم شدن فشار آب گرم پکیج 

تا اینجای کار دلایل اصلی افت فشار آب گرم پکیج دیواری را بررسی کردیم. برای رفع این ایراد باید ابتدا علت افت فشار را تشخیص دهید.

به طور کلی راه حل رفع افت فشار شامل سه مورد زیر است:

  1. تنظیم عملکرد شیر سه راهه هیدرولیکی
  2. تنظیم عقربه پکیج دیواری
  3. تنظیم شیر موتور برقی پکیج دیواری

در ادامه این مقاله قصد داریم این راه حل ها را شرح دهیم.

رفع مشکل افت فشار با تنظیم شیر موتور برقی پکیج

گاهی امکان دارد در پکیج شما شعله ایجاد شود ولی آب گرم نشود. در این صورت، علت کم شدن فشار آب گرم پکیج شیر موتور برقی است و باید تعمیر شود. گاهی اوقات نیز به تعویض این شیر نیاز خواهید داشت. با تعمیر شیر موتور برقی می توانید مشکل کم شدن فشار آب گرم پکیج دیواری را حل کنید.

تنظیم نبودن شیر سه راهه هیدرولیکی علت کم شدن فشار آب گرم پکیج

شیر سه راهه هیدرولیکی قطعه ای است که انرژی حرکتی سوپاپ آب گرم پکیج را تامین می کند. اگر این شیر خراب شده باشد باعث می شود فشار آب گرم پکیج افت پیدا کند. در این حالت شما نیاز به تعمیر این قطعه خواهید داشت.

تنظیم نبودن عقربه پکیج علت کم شدن فشار آب گرم پکیج

همانطور که اشاره کردیم، گاهی اوقات تنظیم نبودن عقربه پکیج دلیل افت فشار آب گرم پکیج است. این عقربه باید مقدار آن را بین 0.7 تا 2 قرار دهید. این عقربه میزان فشار را به بار در پکیج نشان می دهد. اگر این مقدار از مقدار 0.7 کمتر باشد پکیج روشن نمی شود و اگر بیشتر از 2 باشد فشار بیش از حد موجب آسیب فیزیکی به دستگاه خواهد شد.

بالا نرفتن فشار پکیج ایران رادیاتور

در پکیج های ایران رادیاتور گاهی فشار آب بالا نمی رود. این مشکل دلایل مختلفی دارد که در زیر به آنها اشاره کرده ایم.

  • خرابی کلید حرارتی پکیج
  • خرابی منبع انبساط پکیج
  • خرابی برد کنترل
  • خراب شدن شیر اطمینان در پکیج دیواری
  • متناسب نبودن منبع انبساط با حجم آب مدار گرمایش در پکیج
  • تنظیم نبودن فشار آب
  • ضعیف شدن فنر سوپاپ یا رسوب گرفتن دریچه آب در پکیج
  • وجود هوا در مدار انبساط
  • خالی شدن باد منبع انبساط پکیج

جمع بندی

در این مقاله، علت کم شدن فشار آب گرم پکیج را بررسی کردیم. همانطور که مطالعه کردید، کم شدن فشار آب گرم پکیج دلایل و راه حل های متفاوتی دارد. یک تعمیرکار پکیج های دیواری باید قادر باشد انواع پکیج های دیواری را عیب یابی و تعمیر کند.  برای این منظور باید به صورت اصولی آموزش ببینید.

مهارت تعمیرات یکی از مهارت های عملی است که یادگیری آن هم باید عمدتا عملی باشد و صرفا آموزش های تئوری نمی تواند به شما در مسلط شدن روی تعمیرات کمک کند. لذا سبک یادگیری مهارت تعمیرات پکیج بسیار مهم است.