کمپرسور

بررسی کلی اصطلاح های T1 و T3 در کولر گازی

منظور از اصطلاح T1 در کولر گازی به این معناست که کولر گازی با کمپرسور مربوطه شرایط کار در محیط معتدل را دارا می باشد یا به عبارت فنی تر کولر گازی مربوطه توانایی کار در شرایط اب و هوایی نهایتا تا ۴۳ درجه سانتیگراد را دارا می باشد.

منظور از اصطلاح T3 در رابطه با کمپرسور کولر گازی این می باشد که کولر گازی با کمپرسور T3 شرایط کار در محیط گرمسیری را دارا می باشد و فردی که در محیطی زندگی می کند که گرمای آن به بالای ۴۳ درجه سانتیگراد می رسد باید کولر گازی با کمپرسور نوع T3 را خریداری کند.

کمپرسور های کولر گازی به طور کلی به دو نوع T1 و T3 تقسیم می شوند :

در واقع قلب یک سیستم تبرید می باشد زیرا عمل آن مکش گاز از اپراتور و رانش به طرف کندانسور می باشد. در یک سیستم تبرید تراکمی، کمپرسور با ایجاد اختلاف فشار لازم جریان مبرد را از یک قسمت سیستم به قسمت دیگر برقرار می کند که این فشار در قسمت مکش ضعیف و در قسمت رانش قوی می باشد.
در کل ۲ نوع کمپرسور داریم که اصطلاحا به آنها کمپرسور T1 و کمپرسور T3 می گویند
موارد مصرف کمپرسورهای T1 مناطق معتدل خزری، فلات غربی، شمال غربی و مناطقی که هوای نسبتا معتدلی دارند
موارد مصرف کمپرسورهای T3 مناطق فلات مرکزی که دمای هوا بسیار گرم و خشک و در جنوب هوا گرم همراه با شرجی می باشد
تفاوت کمپرسورهای T1 و T3 در این هست که کمپرسورهای T1 نسبت به T3 از قدرت کمتری نسبت به تحمل دمای محیط برخوردارند
کمپرسور T1 تا ۴۷ درجه و T3 تا ۵۷ درجه سانتیگراد دمای محیط را تحمل می کنند

انواع کمپرسور های کولر گازی در رابطه با نحوه ساخت و عملکرد
۱- پیستونی
۲- روتاری
۳- اسکرول

۱- کمپرسور پیستونی
عملکردی مشابه سیلندر و پیستون خودرو داشته که با هر بار رفت و برگشت پیستون مقداری از گاز مبرد موجود در محفظه کمپرسور به داخل سیلندر مکیده شده و تحت تراکم قرار گرفته و با فشار به داخل سیستم هدایت می شود.
موارد مصرف در جاهای گرم مثل مناطق مرکزی و جنوبی ایران

۲- کمپرسور های روتاری
در این نوع کمپرسور ها با گردش ۳۶۰ درجه ای تیغه ها عمل مکش و کمپرس ماده مبرد انجام می گیرد، بدین ترتیب که وقتی گاز از دریچه ورودی وارد کمپرسور می شود ، در اثر چرخش تیغه ها و برخورد پره ها با گاز آن را با فشار به سوی لوله های خروجی هدایت می کند.
موارد مصرف فلات غربی، شمال غربی و شمال ایران

کمپرسورهای روتاری نسبت به کمپرسورهای پیستونی مصرف برق کمتری داشته و صدای حاصل از کارکرد آنها نیز کمتر است و در مجموع راندمان بالاتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارند.
ولی کمپرسورهای پیستونی قدرت سرمایش بهتری دارند

۳- کمپرسور های اسکرول
نوع دیگری از کمپرسورهای مورد مصرف در کولر های گازی می باشند که معمولاً در ظرفیت های بالا مورد استفاده قرار می گیرند مکانیزم داخلی این کمپرسور ها از دو قطعه حلزونی شکل تشکیل شده که یکی ثابت و دیگری متحرک می باشد که حرکت حلزون متحرک باعث فشرده شدن گاز بین این دو شده و فشار لازم را در خروجی ایجاد می نماید.
از مهمترین مزایای این کمپرسور ها راندمان بالا صدای کم و طول عمر زیاد آن می باشد ولیکن قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر کمپرسورها دارند.
موارد مصرف مناطق حاره ای جنوب و فلات مرکزی ایران