آتش گرفتن دوشاخه کولر گازی

ذوب شدن دوشاخه کولر گازی یکی از اتفاقات خطرناک است که در اثر نصب غیر اصولی کولر گازی رخ می دهد. امروزه عمدتا از کولرهای گازی به جای کولر آبی در منازل و سازمان ها استفاده می شود. کولرهای گازی مزیت های زیادی نسبت به کولرهای آبی دارند. از جمله این مزیت ها می توان به تنظیمات دمایی متنوع از جمله تنظیم خودکار دما و مدهای مختلف وزش باد در محیط اشاره کرد.

کولرهای گازی مانند تمام وسایل الکترونیکی و برقی دیگر گاهی دچار مشکل می شوند. یکی از مشکلاتی که برای کولرهای گازی اتفاق می افتد ذوب شدن دوشاخه کولر گازی است. حتی در برخی مواقع دیده شده دوشاخه آتش گرفته است که این بسیار خطرناک است.

تمام بار مورد نیاز برای کارکردن کولر گازی از دوشاخه عبور می کند. اگر سیم کولر گازی دارای مشکل باشد و یا قطر سیم متصل به کولر گازی مناسب نباشد، پریز داغ و سپس ذوب خواهد شد. در این مقاله قصد داریم علت ذوب شدن دوشاخه کولر گازی را بررسی کنیم.

نکات سیم کشی برق کولر گازی

هنگام نصب کولر گازی باید به مسیر برق ورودی دقت کرد. اگر هنگام نصب به این نکته توجه نشود ممکن است حتی در اثر داغی بیش از حد، دوشاخه یا حتی خود کولر گازی بسوزد. برای کولر گازی به دلیل مصرف برق بالا باید حتما از کابل یک تکه با قطر متناسب با توان کاری کولر گازی استفاده شود.

در مکان هایی که سیم کشی برق به صورت اصولی انجام نشده باشد و سیم هایی که از کنتور به پشت پریز برق کشیده شده قطری کمتر از بار مصرفی ساختمان داشته باشند، اتصال دوشاخه به پریز باعث داغ شدن پریز می شود.

اگر اتصال سیم ها در جعبه تقسیم نامناسب باشد، سیم در نهایت رها شده و آتش می گیرد. در زمان نصب کولر گازی باید همیشه به مسیر برق ورودی و قطر سیم ها توجه کرد. علت ذوب شدن دوشاخه کولر گازی نیز عدم رعایت همین مسائل به ظاهر کم اهمیت است.

برای هر کولر گازی حتما یک فیوز مجزا در نظر بگیرید. اگر برای هر کولر گازی فیوز مینیاتوری جداگانه در نظر بگیرید می توانید هنگام بروز مشکل، فیوز کولر را به راحتی قطع کنید و کار کردن کولر تاثیری در عملکرد دیگر وسایل برقی کولر گازی نمی گذارد.

نکته برای نگهداری از کولرهای گازی

در کولرهای گازی غیر اینورتر، کمپرسور کولر گازی هنگام روشن شدن به جریان برق بیشتری نیاز دارد. البته این موضوع در مورد تمام وسایل الکترونیکی و برقی صادق است و این وسایل هنگام استارت زدن و شروع به کار برق زیادی نیاز دارند. میزان این بار در کولرهای غیر اینورتر از کولرهای عادی بسیار بیشتر است. در مورد این نوع از کولرهای گازی و هنگام نصب باید به جریان بیشتر آنها هنگام استارت توجه داشته باشید. در کولرهای اینورتردار، کمپرسور می تواند با توجه به دمای محیط با سرعت های متفاوت کار کند و سرعت کار خود را کم یا زیاد کند. بدین ترتیب دیگر لازم نیست مانند کولرهای گازی غیر اینورتر روشن و خاموش شود.

قبل از اینکه از پریز به عنوان برق ورودی کولر گازی استفاده کنید، پریز را خارج کرده و سیم های متصل به آن را بررسی کنید. سیم های با قطر کم مقاومت بالایی ندارند و توانایی عبور جریان برق در آنها کم است و به همین دلیل خیلی زود داغ می کنند. برای اطمینان حتی در صورت اتصال سیم های با قطر مناسب به پشت پریز، باید مسیر سیم ها را دنبال کنید تا اتصالات نامناسب را پیدا کنید و مشکل آنها را برطرف کنید.

تمام اتصالات از در مسیر سیم های ورودی به پریز کولر گازی باید به دقت بررسی شود. اتصالات نامناسب باعث بروز حادثه خواهد شد و مجبور خواهید شد هزینه زیادی را بابت سیم کشی بپردازید. اگر لازم بود از سیم های جدید استفاده کنید و فیوز را مستقیم به پریز متصل کنید.

اگر فنرهای پریز در محل ورود دوشاخه محکم نباشند، پریز ایجاد گرما کرده و شل می شود. باید پریز را بررسی کنید و از ثابت بودن اتصالات دوشاخه اطمینان حاصل کنید. فنرها به مرور زمان حالت ارتجاعی خود را از دست می دهند. اگر دوشاخه محکم سر جای خودش ثابت نیست، پریز را تعویض کرده و یک نمونه مرغوب جایگزین آن کنید.

سرویس و نگهداری مناسب

در برخی از مواقع برخی عوامل به غیر از اجزاء و قطعات مسیر برق مصرفی، علت ذوب شدن دوشاخه کولر گازی می باشند. اگر کولر گازی به موقع سرویس نشود و شبکه عبور هوا در یونیت خارجی و اسپیلت کثیف باشند، مصرف برق کولر گازی افزایش می یابد و در این حالت امکان گرم شدن دوشاخه، پریز و فیوز کولر گازی وجود خواهد داشت. اگر کولر گازی شما به موقع سرویس شود، علاوه بر اینکه این مشکلات خیلی کمتر به وجود خواهد آمد، مصرف برق آن نیز تنظیم شده و کیفیت و راندمان کاری سیستم نیز برای تنظیم دمای محیط به شدت افزایش می یابد.

کندانسور کولر گازی دارای شبکه هایی است که وظیفه آنها انتقال گرمای محیط داخلی به بیرون است. اگر این شبکه با گرد و غبار و پر پوشیده شود انتقال گرما به صورت مناسب صورت نمی گیرد. اگر این گرما نتواند از فضای داخل کمپرسور خارج شود باعث داغی بیش از حد کمپرسور می شود و مصرف برق کولر گازی را بالا می برد. در این صورت کابل ورودی و فیوز و همینطور دوشاخه و پریز گرم می شوند و علت ذوب شدن دوشاخه کولر گازی نیز می تواند همین مورد باشد. بنابراین دقت داشته باشید که باید حتما در فواصل زمانی مناسب کندانسور کولر گازی را تمیز کنید.

به هیچ وجه وسایل برقی دیگر مانند جارو برقی و اتو را به دوشاخه کولر گازی متصل نکنید. کولرهای گازی غیر اینورتری هنگام روشن روشن برق زیادی احتیاج دارند و اگر وسیله برقی دیگری به همان دوشاخه متصل داشته باشید امکان سوختن آن وجود دارد. سیم ورودی برق ظرفیت عبور جریان مشخصی دارد و اگر بیش از حد گرم شود امکان افت ولتاژ آن وجود دارد.

نصب فیوز مینیانوری مجزا

توصیه می شود تا جای ممکن از پریز برای برق ورودی کولر گازی استفاده نکنید. استفاده از کابل مناسب با قطر کافی و یک فیوز مجزا می تواند خیال مصرف کننده را از بابت مصرف برق و عدم ذوب شدن دوشاخه کولر گازی راحت کند.

جمع بندی

در این مقاله علت ذوب شدن دوشاخه کولر گازی را مورد بررسی قرار داریم. ذوب شدن دوشاخه کولر گازی به طور عمده از اتصالات نامناسب مسیر برق ورودی کولر گازی ناشی می شود. اگر هنگام نصب کولر گازی به نکات اصولی نصب کولر دقت نشود، کوچکترین بی دقتی می تواند باعث بروز حادثه شود.

برای نصب کولر گازی باید آموزش ببینید. آموزش ها باید اصولی و عملی باشند