قطعات-یدکی-کولر-گازی

در روزهای آفتابی و گرم تابستان، قرار گرفتن در معرض باد کولر می تواند لذتی وصف ناپذیر را برای شما به همراه داشته باشد. کولر گازی یکی از سیستم های خنک کننده محبوب می باشد که در این روزهای گرم بسیار کاربردی بوده و می تواند مفید واقع شود. مکانیسم عمل کولرهای گازی بر اساس چرخه تبرید بوده و نیاز به گاز مبرد می باشد. یکی از قطعات مهمی که در کولر گازی به کار رفته است پمپ کندانس می باشد. خراب شدن این قطعه می تواند در عملکرد کلی دستگاه اختلال ایجاد کرده و عمل خنک سازی را مختل نماید. به همین دلیل نیاز است این قطعه به صورت دقیق عیب یابی شده و نسبت به تعمیر آن اقدام گردد. در این مقاله علت کار نکردن پمپ کندانس کولر گازی به طور کامل بیان شده است.

معرفی قطعات تشکیل دهنده کولر گازی
کولرهای گازی شامل دو قسمت مکانیکی و الکترونیکی می باشند که هر بخش از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده است. قسمت های مکانیکی شامل مواردی مانند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، گاز مبرد، لوله مویی و غیره بوده و قسمت الکتریکی نیز امل مواردی مانند الکتروموتور فن به همراه پروانه، برد الکتریکی، فیوز حرارتی اتوماتیک، سنسورها، خازن و تابلو برق می باشد.

کمپرسور، گاز مبرد را از اواپراتور مکش نموده و آن را به سمت کندانسور ارسال می نماید. انواع مختلفی از کمپرسورها وجود داشته که می توان هر یک را بسته به نیازی که وجود دارد در کولرهای گازی مورد استفاده قرار داد.

به مجموعه لوله های مسی و صفحه های آلومینیومی مشبک که در خارج از دستگاه قرار می گیرند و در پنل خارجی نصب می گردند، کندانسور گفته می شود. این قطعه موظف است گرمای گاز مبرد را جذب کرده و به محیط انتقال دهد. به مجموعه این لوله ها و صفحات مشبک که در فضای داخلی دستگاه قرار گرفته اند لوله های اواپراتور گفته می شود که وظیفه دارند گرما را دفع نمایند.

گاز مبرد یا خنک کننده در انواع مختلفی وجود داشته و در کولرهای گازی از نوع R22 و R410a می باشد.

اما پمپ کندانس نیز از جمله قطعاتی است که نقش مهمی را در کولرهای گازی ایفا نموده و وجود آن در این دستگاه الزامی است. در ادامه به معرفی این قطعه و علت کار نکردن پمپ کندانس کولر گازی می پردازیم.

پمپ کندانس چیست
به نوعی از پمپ ها که از آن برای پمپاژ کندانس یا آب هایی که در سیستم های تبرید، بویلرهای کندانس کننده و سیستم بخار تشکیل می شود، پمپ کندانس گفته می شود. در کولرهای گازی و اسپیلت ها پمپ کندانس وظیفه دارد تا آب جمع شده در داخل سیستم را تخلیه نماید. زمانی که سطح آب بالا می رود، شناور هم به سمت بالا حرکت کرده و زمانی که این آب جمع شده به میزان مشخصی برسد شناور با سوئیچ شناور برخورد می نماید. پس از آن سوئیچ شناور باعث می شود تا پمپ کندانس فعال شده و آب از داخل سیستن به سمت بیرون هدایت گردد.

در صورتی که پمپ کندانس کولر گازی سالم باشد این مراحل به درستی صورت می گیرد اما اگر مشکلی در این قطعه ایجاد گردد امکان انجام این کارها وجود نداشته و کولر گازی قادر به خنک کردن محیط نخواهد بود.

علت کار نکردن پمپ کندانس کولر گازی
پس از این که مدتی از کار کردن کولر گازی گذشت، شناور و اجزای وابسته به آن ممکن است دچار رسوب شده و در نتیجه سوئیچ شناور برای تخلیه آب غیر فعال می گردد. علاوه بر امکان پوسیدگی شناور نیز وجود داشته و این امر باعث می شود تا پمپ کندانس قادر به عملکرد صحیحی نباشد.

در ادامه به برخی از دلایلی که سبب کار نکردن پمپ کندانس در کولر گازی می گردند اشاره شده است:

قطع شدن ناگهانی برق
گاهی ممکن است به صورت ناگهانی برق قطع شده باشد و یا این که فیوز پریده باشد. در ابتدا باید اطمینان حاصل کرد که کولر گازی به برق متصل باشد و در صورتی که پمپ دارای کلید قطع و وصل و سیم کشی باشد، باید آن را بر روی حالت on قرار داد. در صورتی که این موارد مشکلی نداشت باید به سراغ بررسی موارد دیگر رفت.
خراب شدن میکروسوئیچ شناور اصلی
خراب شدن میکروسوئیچ شناور یا موتور پمپ زمانی رخ می دهد که پمپ شما برق دریافت می کند و یا این که آب از بالای مخزن جریان پیدا می کند. برای برطرف نمودن این مشکل نیاز است تا با استفاده از یک پیچ گوشتی به آرامی بر روی میکروسوئیچ شناور ضربه زده بزنید. بررسی کنید که بعد از انجام این کار پمپ کندانس قادر به کار کردن می باشد یا خیر. برای انجام این کار باید دقت بالایی را به کار برد چرا که اتصالاتی که در اطراف این قطعه وجود دارند از ولتاژ بالایی برخوردار بوده و خطر برق گرفتگی برای فرد وجود خواهد داشت. در نتیجه نیاز به احتیاط و مراقبت های زیادی می باشد.

متوقف شدن شناور
یکی از دلایلی که باعث از کار افتادن پمپ کندانس در کولرهای گازی می باشد این است که شناور دستگاه از کار افتاده است. توقف شناور هم به دلایلی مانند ایجاد خزه ها و رسوبات مختلف می باشد. می توان با زدن یک ضربه به آرامی بر روی شناور آن را به حالت اول برگرداند تا به سرای خود باز گردد. گاهی هم ممکن است شناور دچار ترک خوردگی یا شکستگی شده باشد که در این صورت نیاز است تا با یک شناور جدید تعویض گردد.

عدم تخلیه آب مخزن
در صورتی که سیستم تهویه مطبوع شما از کار افتاده است و پمپ کندانس نیز دارای یک سوئیچ ایمنی می باشد نیاز است تا آب مخزن پمپ تخلیه گردد. البته انجام این کار برای تعمیر موقتی پمپ کندانس مناسب بوده و در اسرع وقت باید نسبت به تعویض یا تعمیر پمپ توسط تعمیرکار اقدام نمود.

انسداد شلنگ تخلیه
یکی از علت های کار نکردن پمپ کندانس کولر گازی مسدود شدن شلنگ تخلیه می باشد. برای بررسی این مشکل می توانید یک لیوان را در زیر شلنگ تخلیه قرار داده و از بالای حفره های پمپ کندانس کمی آب بر روی آن بریزید. در صورتی که شلنگ مسدود شده باشد در لیوان آبی جمع نخواهد شد. در این صورت نیاز است تا نسبت به رفع انسداد شلنگ تخلیه اقدام نمود. علاوه بر آن گاهی این مشکل به علت کثیف بودن شیر و پروانه می باشد که با تمیز کردن آنها امکان برطرف شدن مشکل وجود خواهد داشت.

رسوب گرفتن پمپ کندانس
پمپ کندانس به صورت دائمی در حال پمپاژ کردن آب می باشد و به همین دلیل امکان تشکیل رسوب و تجمع جلبک ها در آن وجود خواهد داشت. این رسوبات می توانند در عملکرد پمپ اختلال ایجاد نمایند و به همین دلیل نیاز است تا هر چه سریع تر پمپ کندانس و شیر مربوط به آن را تمیز نمود.

جمع بندی

در این مقاله ما به بررسی علت کار نکردن پمپ کندانس کولر گازی پرداختیم. پمپ کندانس از قطعات ضروری در کولرهای گازی می باشد که در صورت وجود مشکل باید سریعا برطرف گردد. توصیه می شود عیب یابی و تعمیرات پمپ کندانس و قطعات وابسته به آن حتما توسط تعمیرکار متخصص کولر گازی صورت گرفته و از انجام اقدامات خودسرانه توسط افراد مبتدی خودداری شود تا هیچ گونه مشکلی برای دستگاه و همچنین خود فرد ایجاد نگردد.