مقایسه فن کویل با کولر گازی

امروزه استفاده از انواع گوناگون سیستم های تهویه مطبوع در تأسیسات ساختمان به یک امر بدیهی و اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. لذا می‌توان با انتخاب صحیح و مناسب، ضمن بهره مندی از هوای بسیار خنک و مطبوع در تابستان و هوای گرم و دلنشین در زمستان، به راحتی هوای فضای داخلی ساختمان را پاکیزه و در دمای متعادل نگه داشت.

تجهیزات تهویه مطبوع نظیرکولر گازی و فن کویل، متناسب با نوع، ظرفیت، شرایط آب و هوایی و اقلیمی پروژه و با توجه به محدودیت های هر ساختمان، در مدل های متنوعی تولید و عرضه می گردند.

برای مقایسه فن کویل ها و کولرهای گازی (اسپلیت) می توان این تجهیزات را از دیدگاه های مختلفی مورد ارزیابی و بررسی قرار داد؛ در این مقاله تفاوت های کولر گازی و فن کویل از نظر نوع، کاربرد، نحوه عملکرد، تنوع ظرفیت، مصرف انرژی و… بصورت کامل شرح داده شده است، با ما همراه باشید.

مقایسه فن کویل و کولر گازی از نظر نحوه عملکرد
اولین و مهمترین مسئله در مقایسه کولرگازی و فن کویل، نحوه عملکرد آنهاست.

کولر های گازی و اسپلیت ها، سیستم های مستقلی هستند که فرآیند خنک کردن یا گرم کردن محیط را بدون نیاز به موتورخانه مرکزی یا تجهیزات جانبی خاصی انجام می‌دهند. کولرهای گازی متشکل از یک یونیت داخلی و یک یونیت خارجی هستند که از طریق دو لوله رفت و برگشت به یکدیگر مرتبط می گردند. با به جریان در آمدن ماده مبرّد R22 یا R410a درون لوله های مسی و ایجاد سیکل تراکمی تبرید، تأمین سرمایش یا گرمایش یک اتاق، سالن، یک واحد مسکونی و… صورت می‌گیرد.

از طرفی فن کویل ها تجهیزاتی هستند که خود به تنهایی قادر به خنک کردن یا گرم کردن هوا نبوده و در این خصوص به تجهیزات مکمل نظیر مینی چیلر یا چیلر مرکزی (برای تأمین سرمایش) و دیگ آبگرم موتورخانه ای یا پکیج گرمایشی (برای تأمین گرمایش) نیاز دارند. از جمله مزایای قابل توجه فن کویل ها می‌توان به امکان استفاده از آنها به تعداد دلخواه و عدم محدودیت در تعداد فن کویل مورد نیاز (مثلاً ده ها یا حتی صدها دستگاه) در فضاهای مختلف مانند ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، خدماتی و رفاهی با قابلیت استقلال دمایی هر یک از فضاها اشاره نمود.

در اولین و مهمترین مقایسه کولر گازی و اسپلیت با فن کویل می توان نتیجه گیری کرد که اسپلیت ها (کولر های گازی دوتکه) دستگاه های مستقلی هستند که با توجه به محدودیت ظرفیت در آنها، بیشتر مناسب فضاهای کوچک نظیر اتاق خواب، سالن پذیرایی، مغازه و… بوده و در صورت نیاز به استفاده از آنها برای فضاهای بزرگتر باید از دو یا چند دستگاه در کنار هم استفاده نمود که این امر با توجه به قیمت اولیه بالای آنها، باعث تحمیل هزینه های زیاد به خریداران می گردد.

از طرف دیگر فن کویل ها تجهیزاتی هستند که به راحتی توانایی تأمین سرمایش و گرمایش انواع ساختمان های اداری،مسکونی، تجاری، بیمارستانی، رفاهی و …. را دارند؛ به نحوی که می توان از تعداد متنوعی از آنها ( ده ها یا صد ها فن کویل) در یک ساختمان استفاده نمود.

مقایسه فن کویل با کولر گازی از نظر قدرت سرمایش و گرمایش
به طور کلی از کولر های گازی بیشتر بعنوان یک سیستم سرمایشی (در فصول گرم سال) مستقل جهت خنک کردن فضاهای کوچک استفاده می شود. کولر های گازی قادر به فعالیت در حالت گرمایشی (در فصول سرد سال) نیز هستند، ولی به علت مصرف برق بالای آنها مقرون به صرفه نبوده و از طرفی استفاده مداوم از کولر گازی در کل سال باعث کاهش طول عمر دستگاه و افزایش احتمال خرابی آن می گردد؛ به همین دلیل برای گرمایش محیط در زمستان نیازمند تجهیزات مکمل مانند سیستم پکیج و رادیاتور یا … است.

فن کویل ها جهت خنک نمودن محیط، از آب سرد چیلر که در کویل آنها جریان می‌یابد بهره می‌برند و جهت گرم کردن هوای محیط نیز، آب گرم مورد نیاز از موتورخانه مرکزی یا پکیج گرمایشی تأمین می‌شود.

از این جهت سیستم عملکرد فن کویل ها در انجام فرآیند سرمایش یا گرمایش محیط به یک شکل صورت می‌گیرد و نسبت به سیستم کولر های گازی و اسپلیت ها مصرف انرژی پایین‌تری دارند.

دومین تفاوت عمده فن کویل با کولر گازی در توان گرمایش و نیاز یا عدم نیاز آنها به تجهیزات مکمل گرمایشی است.

مقایسه فن کویل و کولر گازی از نظر مصرف برق
در رابطه با مصرف برق کولر گازی و فن کویل می توان گفت:

از آنجا که عملکرد یونیت داخلی و یونیت خارجی کولر های گازی (در حالت های سرمایشی و گرمایشی) کاملاً توسط برق صورت می‌گیرد، این دستگاه ها دارای مصرف برق قابل ملاحظه ای هستند.

اما مصرف برق فن کویل ها در مقایسه با کولر های گازی بسیار کمتر است. تجهیزات مکمل و جانبی فن کویل ها (نظیر دیگ های آب گرم) از انرژی های دیگری نیز بهره می‌برند که این امر موجب کاهش چشمگیر مصرف برق این دستگاه ها می‌گردد.

به طور مثال، چیلرها و مینی چیلرهای تراکمی که وظیفه سرد کردن آب و هدایت آن به کویلِ فن کویل ها را بر عهده دارند، با انرژی برق و دیگ های آب گرم یا پکیج های گرمایشی که وظیفه تأمین آب گرم مورد نیاز فن کویل ها را بر عهده دارند، با گاز شهری یا حتی سوخت های دیگری مانند گازوئیل کار می کنند.

بدین ترتیب مصرف برق فن کویل ها در فصول سرد سال بسیار ناچیز بوده و در تابستان نیز، مصرف برق یک چیلر مرکزی به مراتب از مصرف برق چندین کولر گازی در کنار هم، کمتر است.لذا می توان نتیجه گرفت که در مقایسه کلی بین فن کویل ها و اسپلیت ها از نظر مصرف برق، فن کویل ها دارای انرژی مصرفی کمتر و راندمان بالاتری هستند.

مقایسه فن کویل با کولر گازی از نظر تاثیر در نمای ساختمان
تجهیزات جانبی فن کویل ها نظیر چیلر یا بویلر، به هیچ وجه در نمای دید ساختمان قرار نمی‌گیرد و هیچ گونه تاثیر منفی در نمای خارجی ساختمان ایجاد نمی کنند. این در حالیست معمولاً یونیت خارجی کولر های گازی در نمای دید ساختمان قرار گرفته (مخصوصا زمانیکه که تعداد یونیت های خارجی زیاد باشد) و تاثیر منفی در نما و زیبایی ساختمان دارد.

مقایسه فن کویل و اسپلیت از نظر هزینه اجرا
فن کویل ها و اسپلیت ها (کولر های گازی دوتکه) سیستم های سرمایشی و گرمایشی هستند که از دو یونیت خارجی و داخلی تشکیل شده اند. به این معنا که یک یونیت از آنها داخل ساختمان قرار گرفته و یک یونیت که معمولاً ابعاد بزرگتری دارد، بیرون از ساختمان قرار می گیرد و از طریق لوله کشی آب یا ماده مبرّد به یکدیگر متصل می‌گردند. در کولرهای گازی، ارتباط بین یونیت داخلی و خارجی از طریق دو لوله رفت و برگشت مسی با عایق مناسب از جنس الاستومریک صورت گرفته و از گاز مبرّد R22 یا R410a برای سرد و گرم کردن فضای داخلی ساختمان استفاده می شود.

از طرف دیگر ارتباط بین فن کویل ها با دستگاه مرکزی مانند چیلر یا مینی چیلر (در تابستان) و دیگ آب گرم (در زمستان) از طریق دو لوله آب معمولی (رفت و برگشت) صورت می پذیرد. با توجه به جنس لوله ها و همچنین حساسیت بالاتر در اجرای لوله کشی بین یونیت خارجی و یونیت داخلی درکولرهای گازی، به طور معمول عملیات اجرای آن پر هزینه تر از اجرای لوله کشی آب در فن کویل ها است.

مقایسه کولر گازی با فن کویل از نظر امکان ورود هوای تازه به داخل ساختمان
همانطور که می دانید یونیت داخلی اسپلیت که درون اتاق یا سالن نصب می‌شود، تنها قابلیت به گردش درآوردن جریان هوای داخل و تغییر (کاهش یا افزایش) دمای آن را دارد. اما فن کویل ها در دو نوع بدون کانال و کانالی ساخته می شوند که نوع کانالی آن از هوای تازه بیرون محیط نیز استفاده می‌کند.

از نظر نحوه ومیزان رطوبت گیری هوا نیز، عملکرد اسپلیت ها و فن کویل ها مشابه بوده و اصولاً این دستگا ها سیستم های رطوبت گیر هستند. سطح سرد کویل داخلی آنها در تابستان موجب تقطیر بخار آب (رطوبت) موجود در هوا و کاهش آن می شود.

مقایسه هزینه اولیه خرید فن کویل و کولر گازی
هزینه‌ی خرید تعدادی فن کویل به همراه کلیه تجهیزات جانبی آن نظیر مینی چیلر یا چیلر مرکزی و پکیج گرمایشی یا دیگ آب گرم، در مقایسه با هزینه خرید کولرگازی به همراه تجهیزات مکمل آن نظیر پکیج گرمایشی و رادیاتور برای یک ساختمان مشابه (زیر بنای کوچک)تفاوت زیادی با هم ندارند ولی ‌در ساختمان هایی با زیر بنای بزرگتر، استفاده از فن‌کویل‌ها و چیلر، علاوه بر توجیه فنی، از لحاظ اقتصادی نیز کم ‌هزینه‌تر از استفاده چندین دستگاه کولر گازی در کنار هم است.

کولرهای گازی برای مناطق خیلی گرم و شرجی کاربرد بهتری از خود نشان می‌دهد و باعث می‌شود هوای داخل ساختمان به سرعت و زودتر خنک شود. از سوی دیگر فن‌کویل ها در زمستان و گرم کردن قسمت های مختلف ساختمان به مراتب بسیار موفق تر عمل می‌کنند.

مقایسه نصب فن کویل با اسپلیت
در ساختمان هایی که دارای اتاق ها و فضاهای متعددی می باشند، حتی نصب سه یا چهار دستگاه کولرگازی نیز پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود.در ضمن نصب چندین دستگاه کولر گازی در یک واحد مسکونی یا اداره دارای محدودیت های نصب و…. است. از طرفی نصب چندین یونیت خارجی در یک ساختمان فضای زیادی از نمای خارجی آن ساختمان را اشغال می‌نماید.

اما فن کویل ها قادر هستند بدون هیچ گونه محدودیتی در تعداد، در فضاهای مختلف یک ساختمان نصب و عملکرد مطلوب و بهینه ای را ارائه دهند.

نکته: خرید چند دستگاه اسپلیت برای یک ساختمان، از لحاظ اقتصادی چندان مقرون به صرفه نبوده و باعث افزایش هزینه جاری ساختمان ازجمله افزایش مصرف برق و هزینه مربوط به نگهداری از دستگاه ها می‌گردد.

مزایا و معایب استفاده از کولر گازی و فن کویل
در ادامه مزایا و معایب کلی کولر های گازی و فن کویل ها شرح داده شده است.

مزایای استفاده از کولر گازی:

ظاهری نسبتاً شیک و زیبا
مجهز به سیستم فیلتراسیون و تصفیه هوا
قابلیت خنک ‌سازی سریع محیط حتی در مناطق بسیار گرم و شرجی
امکان کنترل عملکرد دستگاه از راه دور
مناسب برای استفاده از محیط‌های کوچک
مجهز به سیستم سرمایش قوی
دارای استقلال دمایی برای هر یک از فضا ها
معایب استفاده از کولر گازی:

مصرف برق زیاد
هزینه نگهداری و سرویس بالا
عدم قابلیت استفاده در مکان‌های بزرگ
دارای قدرت گرمایشی پایین در زمستان
وجود محدودیت در نصب دستگاه
تاثیر منفی در شکل و نمای خارجی ساختمان
مزایای استفاده از فن‌ کویل:

دارای عملکرد آرام و بی صدا
عدم نیاز به اجرای کانال کشی
امکان ورود هوای تازه
مناسب استفاده در ساختمان‌های بزرگ
دارای قابلیت سرمایشی و گرمایشی بسیار قوی
استقلال دمایی هر یک از اتاق ها
امکان استفاده همزمان از ده ها دستگاه فن کویل در یک ساختمان
طول عمر بالای دستگاه
مصرف برق کم
هزینه نگهداری و سرویس دوره ای پایین
معایب استفاده از فن‌کویل:

جانمایی در سقف کاذب و ایجاد محدودیت ارتفاع بخصوص در نوع کاستی آنها
ایجاد صدای نسبتاً بیشتر در ظرفیت های خیلی بزرگ
سخن پایانی

با توجه به مطالب ذکر شده می توان نتیجه گرفت که استفاده از کولر های گازی بیشتر برای فضاهای کوچک گزینه مناسبی است. اما با توجه به قابلیت گرمایشی پایین کولر های گازی در زمستان و همچنین به صرفه نبودن استفاده از آنها در ساختمان هایی با زیر بنای مفید بزرگتر، استفاده از فن کویل ها برای ساختمان هایی با زیر بنای مفید بزرگتر در انواع کاربری های مسکونی،اداری، تجاری،بیمارستانی و….گزینه بسیار مناسبی است که توجیح فنی و اقتصادی نیز دارد.

در سایت فروشگاهی اصفهان تهویه، اطلاعات فنی و قیمت‌های به روز صدها مدل از برترین برند های کولر گازی اسپلیت و انواع فن کویل های با کیفیت در ظرفیت های مختلف، با گارانتی طلایی، ضمانت اصالت کالا، خدمات پس از فروش گسترده و پاسخگو جهت برخورداری شما عزیزان از حس خوب خرید بهینه و هوشمند ارائه گردیده است.

شما کاربران گرامی می توانید جهت کسب خدمات مشاوره ای و مقایسه تکمیلی بین کولر گازی و فن کویل با توجه به شرایط خاص ساختمان یا پروژه خود، در ساعات اداری با کارشناسان ما در بخش تجهیزات تهویه مطبوع مجموعه اصفهان تهویه تماس حاصل فرمایید.