نوسان برق کولرگازی

علت نوسان برق کولر گازی : حتما شما هم بارها با مشکلات نوسان برق در ساختمان خود مواجه شده اید. این نوسانات به دلایل مختلفی رخ داده و می توانند منجر به آسیب دیدن انواع وسایل الکترونیکی گردند. گاهی ممکن است این نوسانات حتی به سوختگی دستگاه های گرانقیمت نیز منجر گردد و هزینه بالایی را برای کاربران به همراه داشته باشد.

کولر گازی یکی از دستگاه هایی است که به عنوان سیستم سرمایشی در ساختمان های مختلف کار کرده و به خنک سازی فضا می پردازد. نوسان برق در کولر گازی نیز اتفاق می افتد و این امر دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

معرفی کولر گازی و ساختار آن

کولر گازی یکی از سیستم های خنک کننده محبوب در میان افراد مختلف جامعه می باشد که کیفیت بالایی در تهویه هوا و خنک کردن محیط دارد . کولرهای گازی دارای مزایای زیادی نسبت به کولر آبی می باشند و به همین دلیل استقبال از این وسیله بسیار زیاد می باشد.

کولرهای گازی بر طبق مکانیسم تبرید کار کرده و برای این کار از یک گاز مبرد استفاده می کنند. این گاز در قطعات مختلف کولر گازی جریان یافته و در نهایت هوای خنک وارد محیط ساختمان می گردد.

کولرهای گازی شامل دو قسمت پنل داخلی و پنل خارجی می باشند که همانطور که از نامشان پیداست یکی از آنها در داخل ساختمان و دیگری در فضای بیرونی نصب می گردند.

کندانسور، کمپرسور، لوله های اواپراتور، لوله مویی، گاز مبرد، الکتروموتور فن، فیوز حرارتی، سنسورها، خازن، برد الکترونیکی، تابلو برق و غیره از جمله قطعات مکانیکی و الکترونیکی کولر گازی یا اسپیلت می باشند.

ایرادات و مشکلات مختلفی ممکن است برای کولر گازی به وجود بیاید که می توان به راحتی و توسط تعمیرکار این مشکلات را رفع و رجوع کرد. اما گاهی ممکن است نوسانات برق در کولر گازی اتفاق بیفتد که در این گونه مواقع باید دلایل ایجاد این نوسانات را بررسی نمود.

نوسان برق چیست

برق شهری در کشورهای مختلف دنیا دارای مشخصه هایی می باشد که این مشخصه ها مقدار ثابتی داشته و لوازم الکترونیکی که در آن کشور وجود دارند باید با توجه به این مشخصات تولید گردند. شاید گاهی مشاهده کرده باشید که ناگهان نور چراغ های ساختمان کم و زیاد می شود.

این مشکل به دلیل نوساناتی است که در برق شهری اتفاق می افتد و باعث می شود تا جریان برق کاهش یا افزایش داشته باشد. دلایل مختلفی مانند جرقه الکتریکی، رعد و برق های شدید و بسیاری از موارد دیگر می توانند منجر به بروز نوسانات برق شهری گردند. در ادامه به پاسخ این سوال که چرا در کولر گازی نوسان برق رخ می دهد اشاره می کنیم.

چرا در کولر گازی نوسان برق رخ می دهد

دلایل نوسانات برق در کولر گازی گاهی می توانند طبیعی بوده و گاهی به دلایل دیگری مانند وجود مشکل در سیم کشی دستگاه اتفاق بیفتند. در ادامه ما به طور دقیق بررسی نموده ایم که این مشکل به چه دلایلی اتفاق می افتد و چه کاری باید انجام داد تا کمتر با این اتفاق مواجه گردیم.

نوسانات برق به دلیل عوامل طبیعی

برخورد صاعقه یا پرندگان و افتادن تنه درختان بر روی خطوط برق همگی باعث نوسانات برق شهری می گردند که به سختی می توان از ایجاد آنها جلوگیری کرد. معمولا نوساناتی که از این طریق حاصل می شوند کوتاه مدت بوده و پس از چند ثانیه یا چند دقیقه برطرف می گردند. در حالی که صاعقه و تنه درختان افتاده معمولاً منجر به قطع کامل برق می شود، حیوانات یا بقایای آویزان بر روی خطوط منجر به خاموشی یا افزایش برق می گردند.

موج و تورم جریان الکتریکی اغلب به رایانه ها و سایر وسایل الکترونیکی آسیب می رساند، اما یک محافظ برق ساده قبل از رسیدن  نوسانات به این دستگاه ها می تواند از آسیب دیدن آنها جلوگیری به عمل آورد. به همین دلیل است که توصیه می شود برای لوازم خانگی گران قیمت خود مانند یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، تلویزیون و … حتما از محافظ برق استفاده نمایید.

در کولر گازی عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث ایجاد نوسانات برق در دستگاه گردد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

قطع برق کولر گازی از طریق مدارشکن

در بسیاری از مواقع ممکن است قطع شدن برق از طریق دژنکتور و یا مدار شکن صورت بگیرد و در نتیجه باعث می شود تا اتصال برق باعث پریدن سوئیچ گردد. در زمان هایی که قطع برق از طریق جعبه فیوز اتفاق بیفتد، باعث می شود فیوز سوخته و در نتیجه برق کولر گازی قطع گردد. پریدن فیوز می تواند آسیب زیادی به تجهیزات الکترونیکی وارد نموده و یا حتی آتش سوزی های بزرگی را در پی داشته باشد. در صورتی فیوز شما پی در پی قطع می گردد، نیاز است تا هر چه سریع تر نسبت به رفع این مشکل اقدام نمایید.

برای برطرف کردن این مشکل در صورتی که ایراد از مدار شکن باشد باید سوئیچ را بر روی حالت on قرار داده و موقعیت آن را جا به جا نمایید. اگر فیوز شما دچار مشکل شده و یا سوخته باشد نیاز است تا آن را با یک فیوز جدید جایگزین نمایید.

گاهی هم ممکن است کثیف بودن فیلتر هوا منجر به پریدن فیور گردد که در این صورت می توان به راحتی فیلتر را از کولر گازی جدا نموده و آن را تمیز نموده و یا این که آن را با یک فیلتر هوای جدید تعویض کنید.

اتصالی موتور کولر گازی

گاهی ممکن است به دلیل این که کولر گازی موت زمان زیادی را روشن بوده، موتور آن داغ کند و سیم های متصل به آن شروع به ذوب شدن و اتصالی نمایند. این مشکل می تواند باعث شود که جریان برق از یک مسیر فرعی در دستگاه عبور کرده و در نتیجه برق زیادی وارد سیم ها شود و در نهایت سیم ها قادر به کنترل کردن این حجم از جریان نباشند.

اتفاقی که در نهایت می افتد این است که سیم ها ذوب شده و شروع به آتش گرفتن می نمایند. برای رفع این مشکل نیاز است تا حتما به یک تعمیرکار متخصص کولر گازی که در این حرفه دارای مهارت بالایی می باشد تماس گرفته تا هر چه سریع تر جهت برطرف نمودن مشکل اقدام نماید.

کثیف بودن پنل خارجی

یونیت خارجی که در فضای بیرونی ساختمان نصب می گردد ممکن است توسط گرد و غبار و سایر اجسام کثیف شده باشد و دیگر قادر به هدایت گرمای خارج شده از ساختمان نباشد. در این صورت کولر گازی فشار زیادی به موتور وارد کرده و در نتیجه باعث می شود تا فیوز بپرد. تمیز کردن این قسمت از کولر گازی نیاز به تخصص بالایی داشته و بهتر است از تعمیرکار حرفه ای در این کار کمک گرفت.

وجود تداخلات الکتریکی

اجرای ترکیبی اشتباه از لوازم خانگی و لوازم الکترونیکی حساس بر روی یک مدار منجر به یک نوسان جدی در قدرت برق محدود به همان منطقه مدار خاص می گردد. بسیاری از وسایل کوچک، از جمله سشوار و تلفن های بی سیم، در مدار متصل شده به آنها ولتاژ ایجاد می کنند. علائم ناشی از این نوسانات در چراغ های متصل به مدار خاص یا برق الکترونیکی سوسو زن و سوء عملکرد دستگاه نشان داده می شود. انتقال دستگاهی که تداخل ایجاد می کند مشکل تداخل را حل می کند.

مشکلات سیم کشی ساختمان

سیم کشی با طراحی نادرست باعث می شود تا خروجی های غیر پایه برق نشت کند و مشکلات نوسان برق را به سختی حل کند. سیم کشی همچنین می تواند توسط حشرات و حیواناتی که در دیواره ها لانه می سازند قطع و یا آسیب ببیند. مشکلات سیم کشی منزل هنگام افزایش انرژی، نوساناتی را ایجاد می کند. یک برقکار واجد شرایط تجهیزات لازم می تواند برای یافتن مشکل و تعمیر سیم کشی بدون نیاز به باز کردن تمام دیوارهای خانه مشکل را حل نماید.

جمع بندی

وجود نوسانات برق در ساختمان های مختلف یکی از مشکلاتی است که به دلایل مختلف رخ داده و باعث آسیب رساندن به بسیاری از دستگاه های برقی می گردد. در این مبحث ما به دلایلی که نوسانات برق بر روی کولر گازی اتفاق می افتند، پرداختیم. نیاز است تا برای جلوگیری از آسیب ها در این گونه موارد از محافظ برق استفاده نمود و در صورتی که مشکل از قطعات دیگر کولر گازی باشد نسبت به رفع آنها اقدام نمود.