مقایسه مصرف برق کولرآبی و کولرگازی

با گرم شدن هوا در فصول گرم سال، انتخاب حداقل یکی از تجهیزات خنک کننده در ساختمان ها یکی از اقدامات ضروری محسوب می شود. به همین منظور انواع و اقسام بسیاری از این سیستم های سرمایشی تولید و عرضه می شوند و کولر گازی و کولر آبی از رایج ترین آن ها در میان سایر تجهیزات خنک کننده هستند. این دو تجهیز از جوانب گوناگونی با یک دیگر فرق دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود.
اما تفاوت اصلی این دو دستگاه در مقدار مصرف برق آن هاست (البته کولرهای آبی برخلاف کولرهای گازی مصرف آب هم دارند که موضوع بحث این مقاله نمی‌باشد)؛ در ادامه مطلب به مقایسه مصرف برق کولر گازی با کولر آبی پرداخته شده است، جهت کسب اطلاعات بیشتر لطفاً تا پایان مقاله همراه ما باشید.
تفاوت کولرگازی و کولر آبی در نگاه کلی
کولر گازی و اسپلیت و کولر آبی هر دو از تجهیزات خنک کننده هستند (البته کولر گازی دارای عملکرد گرمایشی نیز می باشد) اما تفاوت های بسیاری با یک دیگر دارند؛ از تفاوت های عمده کولر گازی و کولر آبی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
1 – کولر آبی از روش سرمایش تبخیری برای خنک سازی هوای محیط استفاده می کند ولی در کولر گازی روند سرمایش بر اساس سیکل تبرید تراکمی و با استفاده از گاز مبرد صورت می گیرد.
2 – قدرت خنک کنندگی کولر گازی و اسپلیت از کولر آبی بیش تر است.
به دلیل افزایش میزان رطوبت موجود در هوای تولید شده استفاده از کولر های آبی در مناطق شرجی مانند شمال یا جنوب ایران ابدا پیشنهاد نمی شود. اما کولر گازی رطوبت موجود در هوا را کاهش می‌دهد و به همین جهت استفاده از آن بسیار مناسب آب و هوای شرجی است.
با صرف نظر از برند و ظرفیت، قیمت تمام شده کولر گازی و اسپلیت از کولر آبی به مراتب بیش تر است.
کولر گازی و اسپلیت غالبا دارای قابلیت گرمایشی نیز می باشند اما کولرهای آبی فقط قابلیت سرمایشی دارند.
عوامل تاثیرگذار در مصرف برق کولر گازی
بخش عمده مصرف برق کولر گازی در قسمت کمپرسور آن است که وظیفه متراکم سازی گاز مبرد را بر عهده دارد. از عواملی که بر مقدار برق مصرفی کولر گازی تاثیر گذارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1 – تنظیم دمای کولر گازی و اسپلیت روی عدد 25 درجه سلسیوس، بیش ترین تاثیر را در کاهش مصرف برق آن ها دارد.
2 – اینورتر بودن کمپرسور کولر گازی و اسپلیت (با کمپرسور اینورتر و دور متغیر آن مصرف برق به مقدار چشمگیری کاهش می یابد.)
3 – گرید انرژی درج شده در برچسب انرژی کولر گازی و اسپلیت (بهترین حالت قرارگیری در رده انرژی A است که کم ترین مصرف انرژی را دارد.)
4 – شرایط آب و هوایی شهر مورد نظر (هر چه هوا گرم تر باشد ناچارا کولر گازی و اسپلیت فعالیت بیش تری خواهند داشت و نتیجتا برق بیش تری مصرف می شود.)
5 – نوع دیوارها و در و پنجره ها (شرایطی مانند عایق بودن دیوارها و یا دو جداره بودن پنجره ها می تواند مصرف برق کولر گازی و اسپلیت را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.)
6 – استفاده از کولر گازی و اسپلیت در ساعات اوج مصرف انرژی ( روشن بودن دستگاه در ساعات 11 الی 4 بعد از ظهر موجب مصرف برق بیش تری می گردد)
7 – نصب پنل داخلی کولر اسپلیت در ارتفاع 2/2 متری از کف فضای مورد نظر به گونه ای که کولر اسپلیت ناگزیر به خنک کردن هوای گرم زیر سقف نباشد.
عوامل تاثیر گذار در مصرف برق کولر آبی
همان گونه که ذکر شد کولر آبی با تبخیر آب (سرمایش تبخیری) به خنک سازی هوا می پردازد. روند کار کولرهای آبی به گونه ایست که از تجهیزات الکتریکی محدودی از جمله الکتروموتور و پمپ آب استفاده می شود. الکتروموتور کولر آبی جهت چرخش فن دستگاه و پمپ آب برای ایجاد فشار آب در گردش آن به کار می رود و هر دوی این تجهیزات مصرف برق چندانی ندارند (حدودا معادل 20 درصد مصرف برق کولر اسپلیت در متراژ مشابه). برخی از موارد موثر بر مصرف برق کولر آبی به شرح زیر هستند:
1 – شرایط اقلیمی منطقه
2 – انتخاب کولر آبی با گرید انرژی مناسب (در محدوده رده A)
3 – انتخاب ظرفیت متناسب کولر آبی
4 – استفاده از واسط تبخیری مناسب (پدهای سلولوزی راندمان بالاتری نسبت به پوشال داشته و موجب کاهش مصرف برق می شود)
5 – روشن بودن کولر آبی در ساعات اوج مصرف انرژی
6 – ابعاد محاسبه شده و کافی کانال کولرهای آبی و طول کانال کشی آن ها (با کاهش طول کانال کشی فعالیت کولر آبی کمتر و مصرف برق آن کاهش می یابد)
7 – شرایط عایق کاری ساختمان مورد نظر
مصرف برق کولر گازی بیش تر است یا کولر آبی؟
همان طور که دیدیم با توجه به وجود کمپرسور در کولر گازی و اسپلیت برای فشرده سازی گاز مبرد مصرف برق آن ها نسبت به کولرهای آبی بسیار بیش تر (حدود 4 برابر بیش تر) است. زیرا همان طور که مشاهده کردید مصرف برق کولر آبی تنها ناشی از برق الکتروموتور و پمپ آب می باشد. همچنین دیدیم با رعایت مواردی همچون عدم استفاده از کولر گازی و اسپلیت در ساعات اوج مصرف انرژی، انتخاب کولر گازی و اسپلیت مجهز به کمپرسور اینورتر، توجه به شرایط عایق کاری ساختمان و … می توان تا مقدار قابل ملاحظه ای مصرف برق آن ها را بهینه سازی نمود.
سخن پایانی
در این مقاله پیرامون مصرف برق کولرهای آبی و کولرهای گازی صحبت نمودیم. در ابتدا عوامل موثر بر مصرف برق کولر گازی و کولر آبی را مقایسه نمودیم و دیدیم که مصرف برق کولر گازی نسبت به کولر آبی بیش تر است. امیدواریم با مطالعه این مقاله و با مقایسه صحیح میزان مصرف انرژی کولر گازی و کولر آبی انتخاب مناسب تری در هنگام خرید داشته باشید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره، در ساعات اداری با کارشناسان واحد اصفهان تهویه تماس حاصل فرمایید؛ برای مشاهده و مقایسه انواع کولرهای گازی و کولرهای آبی با برندها و ظرفیت های مختلف، و همچنین اطلاع از قیمت به روز محصولات، به سایت فروشگاهی اصفهان تهویه مراجعه نمایید.